Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سه منارۀ مهم دورۀ سلجوقی؛ چهل دختر اصفهان، تاریخانۀ دامغان و مسجد جامع ساوه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 39 تا 56)

مناره ها ی سلجوقی ایران از عناصر مهم معماری اسلامی از نظر حکمی، فرم معماری، سازه و تزئینات هستند که در این چهار حوزه، نیاز به بررسی و تحقیق دارند. احداث مناره در ایران، به عنوان راهنما و هدایت معنوی و مادی، از دوره پیش از اسلام، آغاز و در عصر سلجوقی به اوج تکامل خود رسید. آن ها ابتدا به صورت منفرد در دشت ها، در کنار راه های مهم و مسیر کاروان ها و سپس در نزدیکی مساجد و مدارس، به عنوان یک عنصر مهم و نشانه، قرار گرفتند. با توجه به اینکه طرح، ساخت و تزئینات مناره های سلجوقی از شاهکارهای معماری ایران بوده، این مقاله به بررسی سه مناره مهم دوره سلجوقی ایران، یعنی مناره تاریخانه دامغان، چهل دختران اصفهان و مسجد جامع ساوه و تحلیل مقایسه ای تزئینات آجری شامل نقوش هندسی و کتیبه های آن ها پرداخته است. روش تحقیق مقاله، به صورت روش ت فسیری ـ تاریخی بوده و سپس با رویکرد تحلیلی به مقایسه تزئینات سه مناره از نظر کتیبه ها و نقوش و جایگاه آن ها پرداخته است. علاوه بر بررسی مقالات مربوط و کتب و اسناد با برداشت از بناهای یادشده، برای اولین بار نقشه و نمای تزئینی مناره های مذکور و سپس جدول مقایسه ای تزئینات آن ها ارائه می شود. در نهایت، علاوه بر دستیابی به اهداف برپایی و تغییرات شکلی مناره ها­ی اولیه تا دوره سلجوقی و مقایسه تزئینات آن ها، جایگاه هریک در بخش های اصلی مناره مشخص و مدل تحلیلی جهت مطالعات آتی پیشنهاد می شود.

from philosophical ، structure، form of architecture and ornaments point of view، Minarets are one of the key elements of Islamic architecture that need to be researched and contemplated in these four areas. In Iran، Building minarets as a mean of spiritual guidance started before Islam and reached to its peak in Seljuk period. This structure was first built near important routes، plains، inside cities or near the important mosques as a standalone structure. However، by passing time، this element became a part of mosques، schools and shrines and seems to be used as a place for calling people to prayer. The purpose of this study is investigating and analysis of three important minarets of Seljuk era comparatively. Because the design، construction and decorations of Seljuk minarets are one of the masterpieces of Iranian architecture، we investigate in three main minarets of this era called Damghan’s Tarikhane mosque، Isfahan’s Chehel Dokhtaran Minaret and Saveh’s Jami mosque. Besides، studying present work on these structures، this paper presents the plan and the design of decorative elements for the aforementioned Minarets. Finally these elements are compared against each other in a series of tables and a model for future research is presented.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.