Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه ی بین محیط کالبدی معماری با نشانه های اختلال بیش فعالی / نارسایی توجه در کودکان 6 - 10 سال تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 141 تا 158)

چکیده:

اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه بخش قابل توجهی از بار اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی را به خود اختصاص می دهد و با توجه به احتمال باقی ماندن تا بزرگسالی و طولانی بودن دوره آن، از اهمیت بالایی برخوردار است. روش های مختلفی برای درمان و کنترل این اختلال وجود دارد که رایج ترین آن ها دارو درمانی است. نقش تاثیرات محیط زندگی افراد دارای اختلال، تا حد زیادی نادیده انگاشته شده و به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر مولفه های محیط کالبدی معماری بر شدت نشانه های اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه در کودکان 6 تا 10 ساله انجام گرفته است. با اعمال طرح نیمه آزمایشی از میان مراجعه کنندگان به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روان شناسی در شهر تهران، 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا از هر دو گروه توسط پرسشنامه کانرز، فرم والدین، پیش آزمون گرفته شد و پس از اعمال تغییراتی در محیط کالبدی خانه کودکان گروه آزمایش و انجام توصیه هایی در این راستا توسط والدین، حدود 8 هفته بعد، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس (ANCOVA) توسط نرم افزار SPSS18 تحلیل گردید. یافته های تحقیق نشان داد که تغییر مولفه های محیط کالبدی چون «تراکم فضایی، ایجاد ارتباط دیداری و شنیداری با محیط بیرون و استفاده از نور طبیعی، ارتباط با فضای باز و سبز و انجام بازی های هدفمند و تکالیف درسی در فضای باز» باعث کاهش معنی دار شدت علایم بیش فعالی/ نارسایی توجه در گروه آزمایش شد. با توجه به تفاوت معنی دار بین گروه های آزمایش و کنترل می توان اذعان داشت طراحی صحیح مسکن و اهمیت دادن به کیفیت فضاهای خانه در کنار کمیت آن ، ممکن است به کاهش نشانه های اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه در کودکان کمک کند.

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common neurobehavioral disorders of childhood but may continue into the adult years. The most common treatment is using stimulant medications and the role of Environmental factors is ignored. The purpose of this survey is studding the effect of Physical environment factors on ADHD disorder symptoms in children (6-10 years). Therefore with a semi-experimental study in one of the consulting centers in Tehran، 30 subjects were selected randomly and assigned into the experimental and control groups (15 subjects each). At first pre-test was performed by Conner’s Parent Rating Scale (CPRS-48) and after that some changes were made at control group’s houses physical environment with recommendations to parents. About 8 weeks later post-test was performed for the experimental and control groups and ANCOVA were used to analyze the data. Based on the results obtained، it can be stated that suitable spaces، using natural daylight، creating visual and aural communication with the outdoor spaces and also connection with green and open space and performing targeted playing in the open space are effective on decreasing the symptoms of ADHD disorder in control group. According to significant difference between experimental and control groups it can be stated that principled housing architectural design and taking spaces quality beside quantity into consider، may help decreasing the symptoms of ADHD disorder in children.

کلیدواژه ها:

اختلال بیش فعالی ،نارسایی توجه ،مولفه های محیط کالبدی ،معماری مسکن

ADHD disorder ،physical environment factors ،housing architecture


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.