Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی کارآمدی طرح درس«بافت فرسوده و تاریخی» جهت ورود فارغ التحصیلان رشته ی شهرسازی به عرصه ی عمل بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و تاریخی» مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 175 تا 192)

چکیده:

مسائل و مباحث مختلف و مهم ناشی از رویکردهای متفاوت به دوگانه نظر و عمل، و به تعبیری دیگر دانشگاه و حرفه بخش قابل توجهی از ادبیات شهرسازی دو دهه اخیر را به خود اختصاص داده است. میزان ارتباط میان آموزش های دانشگاهی و توانایی های لازم در عرصه های حرفه ای یکی از مقولات مطرح در این میان است. اینکه به چه میزان عناوین مباحث مطرح در یک طرح درس می تواند دانش و مهارت موردنیاز حرفه مندان را در عرصه تجربه عملی پوشش دهد، پرسشی است که در پژوهش حاضر و برای درس نظری «بافت فرسوده و تاریخی» در مقطع کارشناسی مدنظر قرار گرفته است. مطالعه حاضر نشان می دهد ارتباط منسجم و موثری میان آموخته های دانشجویان در این درس و عرصه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کشور وجود ندارد. طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» با لحاظ دانش و مهارت موردنیاز در عرصه عمل، می تواند نویدبخش پرورش متخصصانی توانمند جهت مداخله در بافت های ناکارآمد شهری کشور باشد. شایان ذکر است در مرحله اول پژوهش، برای بررسی ادبیات نظری موضوع از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا بهره گرفته شد. در مرحله دوم نیز، برای شناخت وضعیت حال حاضر آموزش درس «بافت فرسوده و تاریخی» در دانشگاه های کشور و ارزیابی تاثیرگذاری آن بر نحوه عملکرد شهرسازان در دفاتر خدمات نوسازی، روش پرسشنامه مدنظر قرار گرفت.

The duality and severance between knowledge and action، academy and profession has been a serious issue in contemporary urban planning literature. Considerable discussions and relevant questions have been posed from different perspectives in this academic realm. Coherent and significant possible linkage between the university course of “Urban regeneration for vulnerable historical urban fabric” and its relevant professional practices has been surveyed and examined in this study. The survey reveals that there is no noticeable evidence، supporting an effective influence of teaching this course in undergraduate pedagogy at Iranian universities on the technical abilities and skills of graduated students، working as experts in the field. “Urban regeneration for vulnerable historical urban fabric” as a theoretical course introduces urban areas that are deprived، dilapidated and susceptible in historical areas as well as possible ways of positive intervention. As a result of this study، the gap between academy and profession is identified and can be filled by including necessary practical skills and operational competence in a revised curriculum.

کلیدواژه ها:

طرح درس ، بافت فرسوده و تاریخی ، مهارت های عملی ، تربیت دانشجویان دوره کارشناسی ، ارتباط منسجم

course planning ، urban regeneration for vulnerable historical urban fabric ، practical skills ، undergraduate pedagogy ، coherent relation


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.