Skip to main content
فهرست مقالات

ارائه برنامه آموزش تغییرات اقلیم در نظام آموزش رسمی بر مبنای مدیریت فرآیند آموزش در استاندارد ISO 10015 مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (14 صفحه - از 245 تا 258)

چکیده:

دانش صحیح درباره اثرات تغییراقلیمی بعنوان یک عامل کلیدی برای عمل آگاهانه وشکل گیری یک عزم فردی برای مقابله با اثرات تغییراقلیمی ضروری می باشد. هدف از این پژوهش، ارائه برنامه آموزش تغییرات اقلیم در نظام آموزش رسمی برای پایه ی سوم دبیرستان می باشد. در این راستا از فرآیند مدیریت فرآیند آموزش در استاندارد ISO 10015 استفاده گردید، آموزش در این سیستم در چهار مرحله نیازسنجی، طراحی و برنامه ریزی آموزشی، اجرای دوره های آموزشی و ارزشیابی نتایج آن صورت می گیرد. نتایج نشان می دهد، مهمترین نیازهای آموزشی که با تکنیک فیش باول به دست آمده عبارتند از؛ معرفی مفاهیم پایه، وضعیت کنونی اقلیم، عوامل بروز تغییرات اقلیم، عوارض و اثرات آن، راهکارها و استراتژی های پیشگیری، کاهش و سازگاری با تغییرات اقلیم. طراحی و برنامه ریزی آموزشی در پنج مرحله انجام شد که اهداف کلی عبارتند از؛ توسعه تفکر درباره ی تغییرات اقلیم، افزایش آگاهی دانش آموزان در این زمینه، تربیت نیروهای مناسب برای مدیریت تغییر اقلیم. در اجرای آموزش، معلم خود مجری دوره آموزشی است و وزارت آموزش و پرورش در قالب ادارات آموزش پرورش و مدارس می تواند معلم را در نظارت بر اجرای آموزش پشتیبانی کند. در مرحله ارزشیابی معلم علاوه بر ارزشیابی هایی که در جلسات کلاس درس انجام می دهد، باید ارزشیابی نهایی را نیز انجام دهد.

کلیدواژه ها:

تغییر اقلیم ، آموزش محیط زیست ، آموزش تغییر اقلیم ، نظام آموزش رسمی ، استاندارد ISO 10015


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.