Skip to main content
فهرست مقالات

قدرت بازار و اثرات رفاهی آن در بازار محصولات صادراتی بخش کشاورزی ایران مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (22 صفحه - از 113 تا 134)

چکیده:

این مطالعه با هدف تحلیل قدرت بازار ایران در بازار محصولات صـادراتی منتخـب و اثـرات رفـاهی ناشی از آن صورت گرفت . محصولات صـادراتی منتخـب شـامل کشـمش ، خرمـا، پسـته و زعفـران می باشد. برای تحلیل قدرت بازار ایران از دو تصریح قیمـت صـادراتی (تابع واکـنش قیمـت ) و تـابع تقاضای واردات (شاخص لرنر) استفاده گردید. همچنین اثرات رفاهی ناشی از وجود قـدرت بـازار بـا استفاده از معیار معادل تغییرات اندازه گیری شد. در تصریح های یاد شده از داده های مرکـب دوره ی ٢٠٠٩-١٩٩٧ استفاده گردید. یافته ها نشان داد کـه افـزایش سـهم ایـران موجـب کـاهش قیمـت صادراتی خواهد شد. همچنین کاهش ارزش پول ایران یا افزایش نرخ ارز افـزایش قیمـت صـادراتی محصولات یاد شده را در پی دارد. بر اساس تـابع تقاضـای واردات مشـخص گردیـد صـادرکنندگان ایران قادرند تا قیمت صادراتی کشـمش ، خرمـا، زعفـران و پسـته را بـه ترتیـب ٣/٧، ١١/٦، ١٩/١ و ٢٠/٣% بالاتر از هزینه ی نهایی قرار دهند کـه دال بـر وجـود قـدرت بـازار صـادرکنندگان در بـازار صـادراتی ایـن محصـولات مـی باشـد. در تحلیـل رفـاهی نیـز مشـخص گردیـد مـازاد رفـاهی کـه صادرکنندگان به دلیل قدرت بازار به دست می آورند، برای محصولات یاد شده به ترتیب برابـر بـا ١٢، ١٨، ٢٦/٩ و ٢٦/٣% ارزش محصول صادراتی تحت شرایط رقابتی می باشد.

کلیدواژه ها:

محصولات کشاورزی ، رفاه


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.