Skip to main content
فهرست مقالات

الگوی انتقال قیمت مکانی گوشت مرغ ایران و مهمترین شریک تجاری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (14 صفحه - از 99 تا 112)

چکیده:

هدف از اين تحقيق، بررسي ارتباط ميان قيمت گوشت مرغ در ايران و مهمترين شريك تجاري ايران طي سال­هاي 1379 تا 1389 است. بدين منظور مكانيزم انتقال قيمت مكاني گوشت مرغ ايران و برزيل كه طبق آمار ارايه شده توسط گمرك مهمترين شريك تجاري ايران در دهه مورد مطالعه بوده است، با استفاده از مدل خودرگرسيون برداري مورد بررسي قرار گرفت. سپس توابع عكس­العمل آني و تجزيه واريانس خطاي پيش­بيني بدست آمده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج اين مطالعه نشان داد كه ميان قيمت گوشت مرغ در ايران و برزيل ارتباط وجود دارد و جهت عليت از برزيل به ايران است. نوسانات افزايش قيمت در بازار برزيل بر نوسانات قيمت در بازار ايران تاثير داشته اما نوسانات كاهش قيمت در بازار اين كشور تاثيري بر نوسانات قيمت در بازار ايران نداشته. همچنين نتايج نشان داد كه انتقال قيمت به صورت نامتقارن صورت مي­گيرد به عبارتي افزايش قيمت كامل­تر و كاراتر انتقال مي­يابد. با توجه به تاييد وجود ارتباط بلندمدت ميان قيمت­هاي برزيل و ايران پيشنهاد مي­شود حتي­المقدور سعي شود شرايط بازار جهاني به ويژه بازار محصول مورد مطالعه در كشور برزيل به طور مستمر نظارت شده و سياست­گزاري­هاي داخلي با توجه به شرايط بازار شريك تجاري انجام شود تا از حساسيت زياد قيمت­هاي داخلي به نوسان قيمت­هاي جهاني كاسته شود.

کلیدواژه ها:

گوشت مرغ ،تابع عکس العمل آنی ،انتقال قیمت مکانی ،تجزیه واریانس خطای پیش بینی ،ایران و برزیل


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.