Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل اثر های هدفمندسازی یارانه آب کشاورزی بر بخش کشاورزی؛ ایران(مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر) مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد) (18 صفحه - از 61 تا 78)

چکیده:

طي دهه های گذشته پرداخت يارانه به آب كشاورزي باعث پايين نگه داشتن قيمت مصرفي آب در اين بخش شده، به گونه اي كه از يك سو باعث مصرف بي­رويه آب و از سوي ديگر، باعث شده هزينه­هاي هنگفتي را به دولت تحميل نمايد. تعيين ابعاد گوناگون اثر هاي اقتصادي اصلاح يارانه آب كشاورزي، مي­تواند گامي اساسي در تعيين سناريو­هاي اصلاح قيمت آب باشد. در اين مطالعه با استفاده از مدل تعادل عمومي محاسبه­پذير اثر اصلاح يارانه آب كشاورزي بر رشد پايدار روستايي در چارچوب شش سناريو مورد ارزيابي قرار گرفت. نتايج نشان مي­دهند كه كاهش يارانه آب كشاورزي از سويي موجب كاهش معني­دار مصرف خانوار هاي روستايي شده و از سوي ديگر، باعث افزايش شاخص قيمت و هزينه­هاي توليد در بخش كشاورزي مي گردد و در نتيجه، توليد بخش كشاورزي از 73/0- درصد (109636 ميليارد ريال) در سناريو نخست به 33/5- درصد (104557 ميليارد ريال) در سناريو ششم كاهش يافته است. دولت مي­تواند با باز توزيع درآمد ناشي از اصلاح يارانه آب كشاورزي به كشاورزان بخشي از افزايش هزينه­هاي توليد را جبران نموده و كاهش در مصرف خانوار­هاي روستايي را تعديل نمايد.

During last decades، allocating subsidies to agricultural water has resulted in holding down the consumption price of water in this sector، So that it has made people overuse water and has imposed enormous costs to the government. Studying the economic impacts of reforming the agricultural water subsidy could act as a major step to determine the scenarios of reforming water price. In this study، the impact of reforming agricultural water subsidy on rural sustainable development was evaluated in the form of six scenarios، using the Computable General Equilibrium model. The results show that the reduction in agricultural water subsidies significantly reduces the consumption of rural households. On the other hand، it increases the price index and the cost of production in the agricultural sector. As a result، agricultural production decreased from -0/73 percent (109،636 billion Rls) in the first scenario to -5/33 percent (104،557 milliard Rls) in the sixth scenario. The government could compensate parts of the increased production costs through redistribution of income. It could also adjust the reduction in rural households.

کلیدواژه ها:

مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر ، اصلاح یارانه آب کشاورزی ، خانوارهای روستایی ، GAMS

GAMS ، Computable General Equilibrium Model ، Rural households ، Water Subsidy


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.