Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی کیفیت دوره‌های آموزشی- ترویجی IPM/FFS با استفاده از روشQFD

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (17 صفحه - از 69 تا 85)

این تحقیق با هدف ارزیابی کیفیت دوره‌های IPM/FFS بر اساس روش QFD و با انجام پیمایش نیازسنجی آموزشی بر مبنای مدل بوریچ صورت گرفت. کلیه باغداران انار و انگورکار شرکت‌کننده در دوره‌های IPM/FFS استان ایلام، جامعه آماری بودند (N=420) که از آن‌ها نمونه‌ای به حجم 201 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن به‌کار گرفته شد. بخش دیگری از اطلاعات نیز به کمک مصاحبه با کارشناسان ترویج جمع‌‌آوری گردید. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS20 و Edraw Max20 استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل QFD نشان داد عناصر خدمتی که بیشترین ارتباط را با نیازهای باغداران داشتند نظرخواهی در مورد رضایت‌مندی از دوره‌های آموزشی IPM و برگزاری کلاس‌ها متناسب با اصول آموزش بزرگسالان و تسهیل‌گری» به ترتیب با وزن مطلق 502/11 و 469/35بودند که تاثیر زیادی در برآورده شدن نیازهای باغداران داشتند. بیشترین رضایت‌مندی از نیازها نیز مربوط به «مهارت در نحوه هرس کردن» بود. در ماتریس ارتباط بین عناصر خدمت نیز، "نظرخواهی در مورد رضایت‌مندی از دوره‌های مدیریت تلفیقی آفات و ایجاد علاقه نسبت به استفاده از روش‌های جایگزین" با اکثر عناصر خدمت دیگر رابطه مثبت و قوی داشت.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.