Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر جهت گیری ساختمان های آموزشی بر بارهای حرارتی و برودتی در اقلیم های مختلف

نویسنده:

چکیده:

محدود بودن منابع انرژی و لزوم صرفه جویی در مصرف آن، طراحی بهینه و مناسب ساختمان ها را از دیدگاه مصرف انرژی ضروری می‌سازد. در این راستا جهت گیری مناسب ساختمان ها به منظور کاهش بارهای حرارتی و برودتی و جلوگیری از اتلاف انرژی از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جهت گیری بر میزان بارهای حرارتی و برودتی در ساختمان های با کاربری آموزشی می باشد. بدین منظور ساختمان یک واحد آموزشی نمونه با شرایط هندسی و فیزیکی یکسان در اقلیم های آب و هوایی مختلف در نظر گرفته شده است. سپس با کمک نرم‌افزار کریر، این ساختمان مدل سازی شده و با چرخش و تغییر جهت گیری آن بصورت هر 5/ 22 درجه بارهای حرارتی و برودتی محاسبه شده است. با مقایسه نتایج حاصل، جهتهای مناسب از لحاظ بار حرارتی و برودتی بررسی و جهت گیری مناسب از نظر صرفه‌جویی مصرف انرژی سالیانه در اقلیم های مختلف توصیه شده است.

Introduction and Aim :Due to energy resources limitations it is necessary to optimize design of buildings in point of saving energy. For this purpose، suitable direction of buildings is so important because of reducing of heating، cooling load and wasting energy in buildings. The goal of this research is the effect of direction in quantity of heating & cooling load in educational buildings. Method and Discussion: For this purpose it's taken a sample school with the same physical & geometrical condition in variant microclimate. Then we use Carrier software for modeling of the building and consider direction effect by rotation of building in 22.5 degree and calculate heating and cooling loads. Conclusion:With comparison of revealed results، appropriate orientation of the buildings with regards to thermal and cooling loads and proper orientation from point of annual energy saving of the buildings in different regions of Iran is recommended.

کلیدواژه ها:

جهت گیری ساختمان ، ساختمان های آموزشی ، بارهای حرارتی و برودتی ، اقلیم

Microclimate ، building direction ، heating &cooling loads ، educational buildings


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.