Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی شاخص های گردشگری دریایی در استان های ساحلی ایران

نویسنده:

(10 صفحه - از 55 تا 64)

همجواری هفت استان گیلان، مازندران، گلستان، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان با دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و برخوردار بودن از سواحل طولانی حاکی از ظرفیت بسیار بالای کشور در امر گردشگری دریایی است. بر این اساس هدف از این نوشتار، بررسی شاخص های گردشگری دریایی در استان های ساحلی ایران می باشد. نوشتار حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی می باشد و داده ها به روش کتابخانه ای جمع آوری گردیده است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش SAW و جهت وزن دهی به شاخص ها از روش AHP استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که استان هرمزگان با بیشترین سطح برخورداری از شاخص های گردشگری دریایی، نسبت به سایر استان ها در وضعیت مطلوب تری قرار دارد. پس از آن به ترتیب خوزستان، مازندران، بوشهر، گیلان، سیستان و بلوچستان و در نهایت استان گلستان رتبه های دوم تا هفتم را از لحاظ برخورداری از شاخص های گردشگری دریایی دارا می باشند. بنابراین می بایست در تدوین سیاست های ملی و منطقه ای، توجه ویژه ای را نسبت به استان های محروم تر داشت تا بتوان با بهره مندی از پتانسیل بالقوه آن ها در زمینه گردشگری دریایی، بسترهای توسعه اقتصادی آن ها را فراهم آورد. روشن است که پیش از هر اقدامی نیاز به برنامه ریزی است. هر گونه برنامه ریزی نیز در مرحله اول نیاز به آمارها و شاخص های کمی و کیفی دارد. امید است که با کامل شدن این فرایند بتوان افقی روشن را در گردشگری دریایی ایران متصور بود.

خلاصه ماشینی:

"در ادامه بر اساس شاخص‌های مورد بررسی در این پژوهش، آمار رسمی در رابطه با نواحی مورد مطالعه به شرح جداول 2 تا 7 جمع آوری گردیده است: جدول (2) تعداد گردشگران ورودی از مرزهای دریایی ]5[ رجوع شود به تصویر صفحه جدول (3) تعداد مناطق نمونه گردشگری ]5[ رجوع شود به تصویر صفحه جدول (4) طول سواحل دریا ]12[ رجوع شود به تصویر صفحه جدول (5) تعداد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری ]5[ رجوع شود به تصویر صفحه جدول (6) تعداد واحدهای اقامتی ]5[ رجوع شود به تصویر صفحه جدول (7) تعداد گردشگران خروجی از مرزهای دریایی ]5[ رجوع شود به تصویر صفحه 4- پافته‌های پژوهش بررسی شاخص‌های گردشگری دریایی در استان‌های ساحلی ایران با استفاده از تکنیک SAW روش تصمیم‌گیری چند معیاره SAW به عنوان یکی از ساده‌ترین و در عین حال پرکاربردترین روش‌ها در سنجش و تعیین سلسله مراتب تصمیم‌گیری است ]13[. جدول (8) نواحی و شاخص‌های مورد مطالعه رجوع شود به تصویر صفحه a1: تعداد گردشگران ورودی از طریق مرزهای دریایی a2: تعداد مناطق نمونه گردشگری a3: طول سواحل دریا a4: تعداد دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری a5: تعداد واحدهای اقامتی a6: تعداد گردشگران خروجی از طریق مرزهای دریایی در ادامه جهت بررسی میزان شاخص‌های گردشگری دریایی، مراحل ذیل انجام گردیده است: مرحله اول: تعیین ماتریس p با استفاده از رابطه 1 که بر این اساس، با توجه به جدول 8، ماتریس بی مقیاس شده در جدول 9 ارائه شده است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.