Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر ورودی تر در ضرایب هیدرودینامیکی شناور پشتیبان با انجام مطالعات عددی و آزمایشگاهی

نویسنده:

(12 صفحه - از 77 تا 88)

مون‌پول یک حفره در کف شناور است که برای پایین بردن ابزار به داخل آب در یک محیط امن‌تر به محققان کمک می‌کند. در این مقاله جهت بررسی اثرات وجود مون‌پول بر روی مقاومت شناورکاسپین3 با ساخت یک مدل با مقیاس 2/1:37 آزمون هایی در محدوده فرود 139/0 تا 370/0 در حوضچه کشش پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته است. آزمون ها در این دو حالت انجام شده است: در حالت اول ورودی مون‌پول در کف شناور باز، و در حالت دوم ورودی مون‌پول بسته شده است . افزایش مقاومت مدل با بررسی نتایج تست در ابن دو حالت محاسبه گردیده است. نتایج بدست آمده با نتایج ارائه شده توسط موسسه حوضچه کشش هامبورگ که مطالعه مشابهی بر روی مدلی با مقیاس 2/1:17 انجام داده است مقایسه شده است. پس از این مرحله با استفاده از نرم‌افزار انسیس‌سی‌اف‌اکس شبیه‌سازی عددی در حالت سیال دوفازی آب و هوا انجام شده و نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده گردیده است. نتایج حاکی از افزایش قابل توجه مقاومت کشتی در اثر وجود مون پول می باشد.

Moonpool is a wetted opening, located near the mid-ship, which allows researchers take their tools and vehicles into the water in a safer and more protected area. In this paper, in order to investigate the effect of the moon pool on the increase of motion resistance of the Caspian3 surface vessel, a set of experiments at various Froude number in the range of 0.139-0.370 are conducted in the IUT towing tank, using a scaled model of 1:37.2. Experiments are conducted for two cases; when the model has a moonpool near the mid-ship and when the moonpool entrance at the bottom of the ship is closed. The increase in the motion resistance of the vessel model is measured. The obtained results are compared with those obtained by HSVA towing tank, which used a 1:17.2 scaled model. A CFD simulation is also conducted, using Ansys-CFX. A two phase flow model is used to simulate the steady state motion of the vessel. The domain is consisted of water and air fluids. The results showed that introducing an open moonpool increases the ship resistance significantly.

خلاصه ماشینی:

در این مقاله جهت بررسی اثرات وجود مون‌پول بر روی مقاومت شناورکاسپین3 با ساخت یک مدل با مقیاس 2/1:37 آزمون هایی در محدوده فرود 139/0 تا 370/0 در حوضچه کشش پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش برای اولین بار برای حفره در شرایط دوفازی انجام شد و نشان داد رفتار Block Coefficient INSEAN DTMB IIHR ITTC FPSO(Floating Production, Storage and Offloading) Shell Castellon Sloshing VOF(Volume of Fluid) سطح آزاد در شکل‌های گوناگون مون‌پول متفاوت است [13]. هدف از این مطالعه بررسی آزمایشگاهی و عددی اثر وجود مون‌پول بر روی مقاومت شناور کاسپین 3 و همچنین بررسی رفتار سیال داخل مون پول می‌باشد. طبق تحقیقات صدیق و ژیانگ در مون‌پول‌های مربعی که شکل مون‌پول مورد پژوهش حاضر نیز تقریبآ از این نوع است، در اعداد فرود کم وقتی فرکانس طبیعی ایجاد شده توسط حرکت غیرچرخشی جریان داخل مون‌پول و فرکانس نوسانی ایجاد شده بدلیل جدایش جریان با هم برابر باشند نوسانات عمودی ایجاد می‌شود. 6- نتایج در شکل‌های (8) و (9) مقایسه نیروی مقاوم وارد به کشتی اصلی بدست آمده از تحلیل عددی و آزمایشگاهی حاضر و نیز نتایج آزمایشگاهی پژوهشکده هامبورگ برای هر دو حالت مون‌پول‌باز و بسته بر مبنای عدد فرود انجام شده است. در جداول (3) و (4) درصد اختلاف نتایج بدست آمده از تحلیل عددی و آزمایشگاهی انجام شده در حوضچه کشش پژوهشکده علوم و تکنولوژی هسته ای در دو حالت مون‌پول باز و بسته نشان داده شده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.