Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر ورودی تر در ضرایب هیدرودینامیکی شناور کاسپین 3 شرکت نفت خزر با انجام مطالعات عددی و آزمایشگاهی

نویسنده:

(12 صفحه - از 77 تا 88)

مون‌پول یک حفره در کف شناور است که برای پایین بردن ابزار به داخل آب در یک محیط امن‌تر به محققان کمک می‌کند. در این مقاله جهت بررسی اثرات وجود مون‌پول بر روی مقاومت شناورکاسپین3 با ساخت یک مدل با مقیاس 2/1:37 آزمون هایی در محدوده فرود 139/0 تا 370/0 در حوضچه کشش پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته است. آزمون ها در این دو حالت انجام شده است: در حالت اول ورودی مون‌پول در کف شناور باز، و در حالت دوم ورودی مون‌پول بسته شده است . افزایش مقاومت مدل با بررسی نتایج تست در ابن دو حالت محاسبه گردیده است. نتایج بدست آمده با نتایج ارائه شده توسط موسسه حوضچه کشش هامبورگ که مطالعه مشابهی بر روی مدلی با مقیاس 2/1:17 انجام داده است مقایسه شده است. پس از این مرحله با استفاده از نرم‌افزار انسیس‌سی‌اف‌اکس شبیه‌سازی عددی در حالت سیال دوفازی آب و هوا انجام شده و نتایج عددی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده گردیده است. نتایج حاکی از افزایش قابل توجه مقاومت کشتی در اثر وجود مون پول می باشد.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله جهت بررسی اثرات وجود مون‌پول بر روی مقاومت شناورکاسپین3 با ساخت یک مدل با مقیاس 2/1:37 آزمون هایی در محدوده فرود 139/0 تا 370/0 در حوضچه کشش پژوهشکده علوم وتکنولوژی زیر دریای دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته است. این پژوهش برای اولین بار برای حفره در شرایط دوفازی انجام شد و نشان داد رفتار Block Coefficient INSEAN DTMB IIHR ITTC FPSO(Floating Production, Storage and Offloading) Shell Castellon Sloshing VOF(Volume of Fluid) سطح آزاد در شکل‌های گوناگون مون‌پول متفاوت است [13]. 6- نتایج در شکل‌های (8) و (9) مقایسه نیروی مقاوم وارد به کشتی اصلی بدست آمده از تحلیل عددی و آزمایشگاهی حاضر و نیز نتایج آزمایشگاهی پژوهشکده هامبورگ برای هر دو حالت مون‌پول‌باز و بسته بر مبنای عدد فرود انجام شده است. Correlation Factor اختلاف قابل توجه در نتایج عددی و آزمایشگاهی انجام شده در مطالعه حاضر با نتایج آزمایشگاهی ارائه شده توسط حوضچه کشش هامبورگ در این حالت، احتمالا بدلیل اختلاف در شکل بدنه مورد مطالعه می‌باشد. در جداول (3) و (4) درصد اختلاف نتایج بدست آمده از تحلیل عددی و آزمایشگاهی انجام شده در حوضچه کشش پژوهشکده علوم و تکنولوژی هسته ای در دو حالت مون‌پول باز و بسته نشان داده شده است. نتایج حاصله که با نتایج تجربی آزمون های موسسه حوضچه مدل کشتی هامبورگ که آزمون های مشابهی را انجام داده است تطابق خوبی را نشان میدهد حاکی از این است که استفاده از مون پول مقاومت شناور را 21% افزایش میدهد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.