Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل آئرودینامیکی ایرفویل دو بعدی در مجاورت سطح با درنظر گرفتن تئوری لایه مرزی با استفاده از روش پانل مرتبه بالا

نویسنده:

(9 صفحه - از 74 تا 82)

روش پانل مرتبه بالا برای تحلیل آئرودینامیکی ایرفویل دوبعدی سری چهاررقمی ناکا در مجاورت سطح و با درنظر گرفتن تئوری لایه‌ی مرزی، مورد مطالعه قرار گرفته است. ابتدا ایرفویل دوبعدی به کمک معادلات کوادراتیک بیزیر، مدل‌سازی می‌شود. سپس با استفاده از قضیه‌ی دوم گرین و تابع گرین برای مسائل دوبعدی، پتانسیل آشفتگی در هر نقطه از میدان جریان پتانسیل، محاسبه می‌شود. برروی پانل‌های درجه دو ایرفویل، تکین گردابه بصورت خطی توزیع می‌شود. بر روی پانل‌های خطی زمین نیز، تکین چشمه بصورت یکنواخت، قرار می‌گیرد. اعمال شرط مرزی نیومن برروی نقاط کنترل ایرفویل و زمین، نتایج را در حالت پتانسیل بدست می‌دهد. سپس با استفاده از روابط نیمه تجربی، تئوری لایه‌ی مرزی را اعمال می‌کنیم. در آخر نیز، اثر پارامترهای مختلف هندسی و محیطی را برروی نیروی لیفت و درگ مورد بررسی قرار می‌دهیم. مقایسه-ینتایجنشانداد،ایرفویلدرفواصلنزدیکتربهزمین،ازعملکردآئرودینامیکیبهتری،برخورداراست. همچنینبرایدستیابیبهبالاترینبازدهوکیفیتآئرودینامیکی،نزدیکترین نقطه‌ی سطح زیرین ایرفویل به زمین، تا حد ممکن به لبه‌ی فرار ایرفویل نزدیک باشد.

خلاصه ماشینی:

"/ شکل (3) توزیع فشار NACA4422 4-3- ایرفویل در مجاورت سطح در حالت مجاورت ایرفویل با سطح، نتایج را با نتایج آزمایشگاهی [8] و حل عددی تاکاهاشی 2 [9] برای ایرفویل NACA4412، در ارتفاع پروازی 05/0، 1/0 با زاویه حمله‌ 4 درجه ورینولدز 8/0 میلیون مقایسه شده که در اشکال (4) و (5) آمده است. 5-1- محدوده‌ تأثیر پدیده‌ اثرسطح به‌منظور بررسی پارامتر بازه اثرگذاری پدیده‌ی اثرسطح، ضریب لیفت و درگ ایرفویل NACA4412 را در زوایای حمله‌ی 2 تا 10 درجه و در ارتفاع پروازی0 تا 5/0و عدد رینولدز 5/3 میلیون، در اشکال (8) و (9) نشان داده‌ایم. 5-2- اثر لزجت سیال از آنجائیکه کد نوشته شده قابلیت تحلیل در دو حالت پتانسیل و لزج را دارا می‌باشد، لذا نتایج مربوط به ایرفویل NACA4412 را در زوایای حمله‌ی 2، 5 و 10 درجه و ارتفاع پرواز 1/0 و عدد رینولدز 5/3 میلیون، در دو حالت پتانسیـل و لـزج، در اشکال (10) و (11) نشان داده‌ایم. حال برای بررسی اثر سرعت سیال لزج در خواص آئرودینامیکی، ایرفویل NACA4412 در ارتفاع پروازی 1/0 و زاویه‌حمله‌0 تا 10درجه در اعداد رینولدز 7/0، 4/1، 1/2 و 5/3 میلیون، اشکال (13) و (14)، نمایش داده شده‌اند. 5-5- تقارن ایرفویل برای بررسی اثر تقارن ایرفویل برروی خواص آئرودینامیکی آن در مجاورت سطح، سه ایرفویل با نسبت ضخامت به طول کورد یکسان 2، ولی با مقادیری متفاوت در دو پارامتر دیگر در زاویه حمله‌ 5 درجه و ارتفاع پروازی 1/0با عدد رینولدز 5/3 میلیون، در اشکال (18) تا (20)، نشان داده شده‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.