Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر جرات‌ورزی و مسئولیت پذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)

نویسنده:

(11 صفحه - از 1 تا 11)

هدف در پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر جراتورزی و مسئولیتپذیری دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان این دانشگاه درسال تحصیلی 95-94 که مشغول به تحصیل بودند. این تحقیق از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-  پس آزمون با گروه کنترل می باشد. در انتخاب نمونه ازروش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است . به طوری که از تعداد 220 نفر از دانشجویان این دانشگاه که به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی در آزمونهای جراتورزی و مسئولیت پذیری شرکت داشتند،تعداد 30 نفر از آنان که در این آزمونها نمرات کمتری را دریافت نمودند به گونهای بعنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند که 15 نفراز آنان در گروه کنترل و 15 نفر دیگردر گروه آزمایش به طور تصادفی قرارگرفتند.درگروه آزمایشی که متشکل از 15 نفر بودند در 8 جلسه آموزش مهارت های زندگی شرکت نمودند. اما برای گروه کنترل هیچ گونه مداخله آموزشی صورت نگرفت .در پایان دوره آموزشی هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) نشان داد که آموزش مهارت زندگی به طور معنی داری بر میزان جرات ورزی  (F= 250.026 , α=.01) و مسئولیت پذیری دانشجویان(F= 79.82 , α=.01) موثر بوده است .

The purpose of this study was to determine the effect of teaching life skills on dare and accountability of Imam Khomeini naval academy’s cadets. The statistical population of this study included all students of this university during the academic year 1995-94. This research is a pre-test and post-test design with control group. In the sample selection, a randomized cluster sampling method has been used. So, out of 220 students who participated in the dare and accountability tests as a sample of the company, 30 of them who received less scores in these tests were as a statistical sample. 15 of them were randomly assigned in the control group and 15 in the experimental group. The participants of the experimental group participated in 8 sessions of life skills training. However, no educational intervention was conducted for the control group. At the end, both groups were re-evaluated and the results of multivariate covariance analysis (MANCO) showed that life skills training had a significant effect on the level of dare α = .01 (F = 250.026) and student accountability (F = 79.82, α = .01).


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.