Skip to main content
فهرست مقالات

تاثیر رسانه های تصویری در ترویج مصرف گرایی روستایی (مطالعه موردی:روستاهای دهستان تبادکان شهرستان مشهد) مقاله

نویسنده:

چکیده:

یکی از خصیصه های بنیادی انسان نیازمند بودن و بر همین اساس مصرف­کننده بودن است که عوامل متعددی به آن دامن می­زنند. در این میان رسانه­های ارتباط جمعی امروزه نقش بسیار مهمی در شکل دادن به نگرش­ها و تمایلات مردم به مصرف در جامعه­ی معاصر دارند. تغییرات در سطح مصرف­گرایی در جوامع متفاوت از یکدیگر می­باشد که به نظر می­رسد در جامعه روستایی شدیدتر از سایر جوامع انسانی باشد. لذا تحقیق حاضر به بررسی تأثیر رسانه­های تصویری بر مصرف­گرا شدن روستاییان می‌پردازد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش انجام تحقیق توصیفی– تحلیلیاست که در 10 روستای دهستان تبادکان شهرستان مشهد انجام شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 210 نفر تعیین شد. اطلاعات استخراج شده از پرسشنامه با استفاده از روش‌های تجزیه و تحلیل آماری در دو نرم­افزار SPSS و  GISو مدل ویکور مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد که در روستاهای نمونه از بین 6 شاخص مصرف­گرایی در شاخص لذت­گرایی بیشترین و در شاخص تجمل­گرایی کمترین میانگین را دارا بوده و در بین روستاهای نمونه روستای خوش­هوا دارای بیشترین و روستای اندرخ دارای کمترین میانگین شاخص مصرف گرایی بوده­اند همچنین بین شاخص­های مصرف­گرایی و متغیر رسانه تصویری بیشترین همبستگی، متعلق به شاخص لذت­گرایی و در مراتب بعد شاخصهای تظاهر فردی و مدگرایی می­باشند. در عین حال تبلیغات رسانه­های تصویری هم موجب تغییر مصرف­گرایی در روستاهای نمونه گردیده است. همچنین بر اساس نتایج حاصل از رتبه­بندی مدل ویکور دو روستای خوش­هوا و علی­آباد بیشترین و دو روستای اندرخ و فرخند کمترین میزان مصرف­گرایی را دارا بودند.

Today, rural areas are among the places heavily influenced by visual media advertisements. Due to the fact that villagers are exposed to media advertisements, and given the structures that have come about, villagers have become a consumer-oriented society, rather than seeking to purposefully increase the production. Besides, today media outlets no longer inform people about the villagers’ needs, rather they advocate a new sense of life by promoting urban lifestyle. Therefore, visual media currently affect the life of villagers, and consumerism has significantly increased among them, whose outcomes could be seen in their behavior or everyday lifestyle. At the same time, today one of the important issues is the strong tendency of villagers to adopt consumerism despite their productive nature. In the meantime, visual media in different ways have increased the intensity and rate of consumerism in rural areas, as one can see physical manifestation of consumerism in rural areas. Accordingly, the main goal of the present study is to analyze the impact of visual media advertisements on promoting consumerism among villagers. Accordingly, the main question of the study is as follows: How much do the advertisements run by visual media outlets affect the extent of consumerism in the study area?

کلیدواژه ها:

مناطق روستایی ، مصرف گرایی ، تبلیغات رسانه ها ، محتوای رسانه ها ، رسانه های تصویری

Visual Media ، Tbadkan District ، Mashhad Township ، Rural areas ، Consumption ، media advertising


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.