Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی مکان یابی کاربری های آموزشی درشهر دورود استان لرستان طی سال94-1393 مقاله

نویسنده:

چکیده:

در سطح هر شهر یکی از معتبرترین فعالیت­ها، کاربری آموزشی است که درفرآیند برنامه­ریزی و ارزیابی باید توجه خاصی به این کاربری شود؛ چون مکان گزینی صحیح مدارس در سطح شهر می­تواند باعث کاهش هزینه­های خانوارها، کاهش ترددها و ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی­های محیطی­، کاهش هزینه­های خدمات شهری و ... شود. دراین پژوهش مکانیابی کابری­های آموزشی در شهر دورود مورد بررسی قرار گرفته است که هدف این پژوهش بررسی مدارس شهر دورود از نظر سرانه فضای باز و زیربنا­،  متوسط تعداد دانش آموز در کلاس و تعداد طبقات و همچنین ارزیابی و تحلیل رابطه­ی بین معیارهای مکان­یابی بامکان گزینی وضع موجود فضاهای آموزشی شهر دورود است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است که برای بررسی روابط بین معیارهای مورد مطالعه از آزمون­های تحلیل واریانس یکطرفه وLevene  استفاده شده است یافته­های پژوهش نشان می­دهد؛ شهر دورود از نظر سرانه فضاهای باز و سرانه زیر بنا دارای کمبود متراژ است و درمقایسه با استانداردهای رایج آموزشی وضعیت مناسبی ندارند ولی از نظر تعداد دانش آموز در کلاس، تعداد طبقات و سرانه زمین نسبت به هر ساکن شهری دارای کمیت و کیفیت بهتری نسبت به میزان سرانه­های منتج از دفتر فنی وزارت آموزش و پرورش است و همچنین فضاهای آموزشی با سایر معیارهای    مکان­یابی ارتباطی ندارند در واقع بین معیارهای مکان­یابی و مکان گزینی وضع موجود فضاها تفاوت معناداری وجود دارد. و این بدان معنی است که  فضاهای آموزشی شهر دورود از نظر سازگاری، همجواری و مطلوبیت وضع مناسبی ندارند.

کلیدواژه ها:

سازگاری ، فضاهای آموزشی ، مکان گزینی ، سرانه ، مطلوبیت ، همجواری ، دورود


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.