Skip to main content
فهرست مقالات

N/A مقاله

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (1 صفحه - از 0 تا 0)

چکیده:

از آنجا که در تحقیقات گذشته در زمینه استفاده از سرباره، مقایسه‌ ای بین انواع سرباره تولیدی کارخانه‌ های فولاد ایران صورت نگرفته، در این تحقیق، به منظور بررسی و مقایسه خصوصیات مکانیکی مخلوط‌ های آسفالتی حاوی سرباره فولادی، بخش درشت‌ دانه مصالح آهکی به ترتیب با 25، 50، 75 و 100 درصد سرباره‌ های کوره قوس الکتریک (EAF) و کوره اکسیژنی (BOF) جایگزین گردید. پس از بررسی خصوصیات مصالح سنگ‌دانه ‌ای آهکی و سرباره‌ های فولادی با استفاده از تجهیزات پراش اشعه ایکس (XRF) و میکروسکوپ الکترونی (SEM)، با استفاده از روش طرح اختلاط مارشال، درصد قیر بهینه مخلوط‌ های آسفالتی حاوی درصدهای مختلف هر دو نوع سرباره تعیین گردید. سپس، خصوصیات مکانیکی مخلوط‌ های آسفالتی حاوی درصدهای مختلف سرباره با استفاده از آزمایش ‌های ضریب برجهندگی در دماهای مختلف و آزمایش کشش غیرمستقیم در دو حالت خشک و اشباع مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از سرباره می ‌تواند منجر به بهبود معنی‌دار خواص مکانیکی مخلوط‌ های آسفالتی گردد. همچنین، حساسیت رطوبتی مخلوط ‌های حاوی هر دو نوع سرباره نسبت به نمونه شاهد کمتر بود.

In previous studies on the use of steel slag in asphalt mixtures, no comparison has been made between different types of slags produced in steel factories in Iran. In this research, in order to evaluate the mechanical properties of asphalt mixtures containing different amounts of steel slag and to compare their effects on mixture behaviors, two types of slags – BOF and EAF – were replaced with 25, 50, 75 and 100 percent of coarse part of aggregates. After characterization of limestone aggregates and steel slags using X-ray fluorescence equipment (XRF) and scanning electron microscope (SEM), Marshall mix design method was used to determine the optimum bitumen content. Moreover, the mechanical properties of mixtures using resilient modulus testing at different temperatures and indirect tensile strength testing in both dry and saturated conditions were evaluated. The results showed that the use of steel slag in asphalt mixtures could result in a significant improvement of asphalt mixture properties. Furthermore, moisture sensitivity of mixtures containing steel slags was less than the control mixture.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.