Skip to main content
فهرست مقالات

N/A مقاله

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (1 صفحه - از 0 تا 0)

چکیده:

مسیرهای در معرض بارش برف و باران با احتمال یخ‌زدگی، به دلیل امکان بهره‌برداری از مسیر و عدم آسیب دیدگی سازه‌ای، لازم است یخ‌زدایی شوند. عدم نگهداری و یخ‌زدایی منجر به تورم رویه، ترک‌های انقباضی، گسترش ترک‌های موجود، جدا شدن لایه‌های روسازی از یکدیگر و در برخی موارد جدایی دانه‌ها می‌شود. از مواد یخ‌زدا و ضدیخ مایع قابل استفاده می‌توان کلرید کلسیم، کلرید منیزیم، کلرید سدیم و اوره را نام برد. در مصرف مواد فوق، علاوه بر جنبه‌های زیستی و اقتصادی، جنبه‌های آسیب‌دیدگی رویه آسفالتی ناشی از در مجاورت قرار گرفتن با این مواد را نیز باید ارزیابی کرد. هدف این پژوهش، بررسی آزمایشگاهی تأثیر استفاده از مواد فوق بر مقاومت مخلوط آسفالتی است. بدین منظور، نمونه‌های ساخته شده طبق استاندارد AASHTO T283 عمل‌آوری شده و تحت آزمایش‌های استقامت مارشال، مقاومت کششی و مدول برجهندگی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که یخ‌زدایی با محلول کلرید کلسیم در آزمایش استقامت مارشال، محلول کلرید کلسیم و اوره در آزمایش مقاومت کششی و اوره در آزمایش مدول برجهندگی کمترین اثر منفی را دارد. همچنین، قرار داشتن مخلوط در مجاورت آب خالص و سیکل ذوب- یخ، بیشترین اثر منفی را بر نمونه‌های آزمایشگاهی دارد که لزوم نگهداری صحیح و استفاده از مواد ضدیخ و یخ‌زدا را تأیید و تأکید می‌کند. بنابراین، با توجه به تأثیرات منفی زیست‌محیطی، دمای مؤثر، قیمت مواد و نتایج آزمایش‌های این پژوهش، در مناطقی که دما بین صفر تا 10- و یا بین 10- تا 20- و یا کمتر از 20- درجه سلسیوس می‌باشد می‌توان به ترتیب از اوره، کلرید منیزیم و کلرید کلسیم به‌عنوان ماده یخ‌زدا استفاده کرد تا کمترین خسارت به رویه آسفالتی وارد شود.

The routes exposed to snow and rain, with a chance of freezing, need de-icing due to the possibility of exploitation of the route and protection against structural damage. Lack of maintenance and de-icing leads to swelling of the surface, contractile cracks, expansion of existing cracks, separation of the pavement layers and in some cases separation of the grains. Calcium chloride, magnesium chloride, sodium chloride and urea can be used as de-icing and liquid anti-icing materials. In using the above materials, in addition to the ecological and economical aspects, damages caused to asphalt surface due to the close contact with these materials should be evaluated. The aim of this study was laboratory investigation of the effect of using the above materials on asphaltic-mixture resistance. For this purpose, the prepared samples were cured according to AASHTO T283 and tested for Marshal stability, tensile strength and resilient modulus. Results indicated that deicing with calcium chloride solution in Marshal stability test, calcium chloride and urea solution in tensile strength test, and urea in resilient modulus test has the lowest negative effect. Also, since the mixture is in close contact with pure water and freeze-thaw cycle, it has the highest negative effct on the laboratory samples and this approves and emphasizes the need for proper maintenance and use of anti-icing and de-icing materials. Therefore, considering the negative ecological effects, effective temperature, price of the materials and results of this research, in areas where the temperature is 0 to -10, or -10 to -20 or lower than -20 °C, then urea, magnesium chloride and calcium chloride can be used as de-icing material, respectively, to have the lowest damages to asphalt pavement.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.