Skip to main content
فهرست مقالات

N/A

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (1 صفحه - از 0 تا 0)

چکیده:

در سال‌های اخیر، استفاده از روسازی‌های بتنی متخلخل، به دلیل مزایای عمده زیست‌محیطی، رو به رشد می‌باشد. وجود فضای خالی زیاد در این روسازی‌ها، موجب کاهش مقاومت و دوام آن‌ها شده است. این امر، استفاده از این روسازی‌ها را محدود به معابر شهری با ترافیک سبک، پیاده‌روها و پارکینگ‌ها کرده است. در این مخلوط، سنگ‌دانه نقش بسزایی در عملکرد آن ایفا می‌کند، به‌طوری‌که استفاده از سنگ‌دانه با خصوصیات مطلوب، موجب بهبود عملکرد آن می‌شود. سرباره مس محصول فرعی تولید فلز مس می‌باشد که به دلیل خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مناسب، استفاده از آن علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، می‌تواند موجب بهبود عملکرد این نوع بتن شود. در این پژوهش، به بررسی و ارزیابی استفاده از سرباره مس در بتن متخلخل و تأثیر آن بر خصوصیات این بتن پرداخته شد و سرباره مس به‌صورت حجمی، در درصد های متخلف جایگزین درشتدانه مخلوط (سنگ‌دانه دولومیتی) گردید. درمجموع 7 طرح اصلی با درصد های مختلف سرباره مس از 0 تا 100 درصد، ساخته شد. به منظور شناخت بهتر تأثیر این سنگ‌دانه بر عملکرد بتن متخلخل، به بررسی خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این طرح‌ها پرداخته شد. نتایج حاکی از این بود که استفاده از سرباره مس به دلیل وزن مخصوص بالا، موجب افزایش وزن مخصوص بتن می‌شود. همچنین به دلیل خصوصیات ظاهری و جذب آب پایین‌تر نسبت به سنگ‌دانه دولومیتی، با جایگزینی تدریجی آن، درصد تخلخل و نفوذپذیری افزایش می‌یابد. علاوه بر این، نتایج آزمایشات مقاومت فشاری، خمشی و کشش غیر مستقیم، نشان دهنده این موضوع بودند که جایگزینی سرباره مس در مخلوط موجب بهبود این خصوصیات شده است و بیشترین افزایش مقاومت نسبت به طرح کنترلی مربوط به طرح C60 می باشد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.