Skip to main content
فهرست مقالات

N/A مقاله

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (1 صفحه - از 0 تا 0)

چکیده:

نقش مهم کیفیت روسازی بر ایمنی و راحتی استفاده‌کنندگان از مسیر و همچنین کاهش هزینه‌های دوره بهره‌برداری، محققین حوزه روسازی آسفالتی را بر آن داشته است تا با تولید آسفالت اصلاح‌شده، نسبت به افزایش مقاومت و دوام آن در برابر بار ترافیکی و شرایط آب و هوایی اقدام نمایند. پلیمرها ازجمله افزودنی‌های اصلاح‌کننده قیر هستند که امروزه به‌صورت گسترده‌ای در آسفالت استفاده می‌شوند. در این پژوهش با هدف ارتقاء مقاومت آسفالت در برابر رطوبت و شیار شدگی، از سه پلیمر استایرن بوتادین استایرن، استایرن بوتادین رابر و پلی استایرن استفاده شد. استایرن بوتادین استایرن تجاربی مطلوب در بهبود خرابی‌های روسازی بر جای گذاشته است، اما وارداتی بودن و به‌تبع وابستگی قیمت آن به مناسبت‌های سیاسی، محققین این پژوهش را بر آن داشت تا با ترکیب پلیمرهای تولید داخل، آمیخته‌هایی کارآمد و با قیمت مناسب‌تر را جایگزین آن نمایند. در این راستا دو پلیمر استایرن بوتادین رابر و پلی استایرن در نسبت‌های ترکیبی 25/75، 50/50 و 75/25 با یکدیگر مخلوط شده و به میزان 3 و 5 درصد وزنی قیر در مخلوط‌های آسفالتی استفاده شد. آزمایش‌های مقاومت مارشال، کشش غیرمستقیم، مدول برجهندگی و شیار شدگی بر روی نمونه‌های اصلاح‌شده با پلیمر و آمیخته پلیمری انجام گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از آمیخته‌های پلیمری به‌مراتب کارآمدتر از به‌کارگیری پلیمرها به‌صورت مجزا بوده و آمیخته پلیمری دارای 75 درصد استایرن بوتادین رابر در کنار 25 درصد پلی استایرن می‌تواند مقاومت رطوبتی و شیار شدگی برابر با پلیمر استایرن بوتادین استایرن ایجاد نماید.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.