Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی انتقال قیمت با استفاده از الگوی سنتی و نوین در بازار شیر ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 313 تا 324)

چکیده:

با توجه به نقش و اهمیت عوامل بازار در تعیین قیمت مصرف­کننده، در این مقاله انتقال قیمت در بازار شیر ایران بررسی شده است. در این تحقیق الگوی هوک بعنوان مدل سنتی و الگوی تصحیح خطای برداری مارکف سوئیچینگ بعنوان مدل نوین با استفاده از داده­های ماهانه قیمت شیر از فروردین 1382 لغایت آذر 1394 برآورد شده است. الگوی هوک امکان بررسی تغییر قیمت سر مزرعه و خرده­فروشی را در دو دوره زمانی و الگوی مارکف سوئیچینگ اجازه بررسی ارتباط چند رژیمی بین قیمت تولیدکننده و قیمت خرده­فروشی را می دهد. نتایج اصلی نشان می دهد تفاوت معنی­داری میان مجموع ضرایب متغیرهای افزایشی و کاهشی وجود دارد که این مهم نشانه­ای از نامتقارن بودن ساز و کار انتقال قیمت در بازار شیر ایران است. در بلند مدت انتقال قیمت بصورت کامل انجام می شود ولی در کوتاه­مدت تعدیل قیمت بین دو سطح بازار نامتقارن است. به عبارت دیگر واکنش قیمت خرده­فروشی به تغییرات افزایشی و کاهشی یکسان در قیمت تولیدکننده متفاوت می باشد که نتیجه آن انتفاع بیشتر خرده فروشان از تکانه­های وارده به بازار می باشد.

کلیدواژه ها:

بلند مدت ،عوامل بازار ،مدل مارکف سوئیچینگ ،قیمت خرده فروشی ،قیمت شیر


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.