Skip to main content
فهرست مقالات

تدوین روش ‌های ارتقای سطح آگاهی عمومی در اجرا و بهره‌ برداری مناسب شبکه فاضلاب داخلی و بیرونی (مطالعه موردی: شهر مشهد- 1394) مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (8 صفحه - از 27 تا 34)

چکیده:

طرح جمع آوری فاضلاب مشهد از سالیان پیش آغاز گردیده و در مدت زمان اجرا همواره با نارضایتی و شکایات مردمی به دلایل متعددی از جمله طولانی شدن پروژه، تخریب ‌های متعدد معابر شهر و ... مواجه بوده است. به منظور کاهش نارضایتی عمومی و همکاری بیشتر مردم در اجرا و بهره‌ برداری از این طرح، لازم بود شهروندان مشهدی با فرآیند اجرایی و مشکلات آن و همچنین مزایای وجود یک شبکه جامع فاضلاب آشنا شوند. از این رو هدف اصلی در این مطالعه، ، شناسایی روش ‌های ارتقای سطح آگاهی عمومی نسبت به شبکه فاضلاب و مزایای آن بود و به موازات آن، مضامین آگاهی عمومی نیز مورد جستجو قرار گرفت. اولویت ‌بندی روش ‌ها در این طرح بر اساس یک سری معیارهای کارشناسانه، با هدف مدیریت و برنامه‌ ریزی هر چه بهتر روش ‌های استخراج شده انجام گرفت. تدوین روش ‌های ارتقای سطح آگاهی عمومی در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول با استفاده از مطالعات اسنادی، اطلاعات لازم برای آشنایی محقق با روش ‌های آگاهی عمومی رایج در دنیا، جمع ‌آوری شد. در این مرحله، 19 روش جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی شناسایی شد که طی جلساتی با نظرات کارشناسان روابط عمومی آب و فاضلاب، در نه روش تجمیع گردید. در مرحله دوم، با کارشناسان آب و فاضلاب مشهد در دو بخش اجرا و بهره ‌برداری مصاحبه شده و پرسشنامه‌ ها با هدف تبیین مضامین آگاهی عمومی تکمیل گردید. نتایج این مصاحبه ‌ها، مضامین آگاهی عمومی را در سه طبقه مضامین گزارشی، مضامین آگاهی جهت کاهش مشکلات اجرا و بهره برداری و مضامین مربوط به مزایای شبکه فاضلاب و معایب عدم وجود آن، قرار داد. در مرحله سوم، با هدف اولویت‌بندی نه روش منتخب، با کارشناسان روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد مصاحبه شد. روش ‌های مذکور با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و نرم‌افزار Expert Choice، با بهره‌ گیری از چهار معیار (هزینه، اثربخشی، مدت زمان تاثیر و سهولت اجرا) اولویت‌ بندی شدند. نتایج نشان داد که روش‌های رو در رو بالاخص روش ‌های سوال و جوابی، در اولویت‌ های نخست (مثل روش "بازدید دانش‌ آموزان از تاسیسات و تصفیه‌ خانه ‌ها" در اولویت اول و روش "تعلیم و تربیت یک گروه از افراد جامعه جهت ایجاد آگاهی در سایر افراد" در اولویت دوم) قرار دارند. در نهایت پیشنهادهایی جهت کاربردی شدن این مطالعه، ارائه گردید.

Considering that the sewage collection network project started in Mashhad a couple of years ago, due to its prolongation the public opinion is negative and dissatisfied. Thus, it was vital that the citizens of Mashhad get acquainted with the construction process and its difficulties, as well as being informed of the privileges of having a comprehensive network which will result in discontents reduction and further collaboration of citizens for the rest of the project. In this respect, the main target of the current study is to identify the examples of successful public awareness cases and defining methods to increase public awareness regarding the benefits of a sewage collection network. Categorizing the methods in this study is based on professional criterion aiming to improve the defined methods. In the current study, three stages were considered which define the awareness improvement. Stage one was to use existing literature such as books, articles, etc. to familiarize the researcher with common awareness methods across the world. In this stage, initially 19 methods were raised which during the meetings with the Mashhad ABFA public relations experts were reduced to 9 methods. Stage two was to interview the Mashhad ABFA experts in construction and operation departments and filling questionnaires in order to define the public awareness contents. The results of these interviews categorized the public awareness contents into three categories of: reportorial contents, awareness contents to reduce construction and operation difficulties, and Contents regarding the benefits of sewage collection network and the disadvantages when it is lacking. Stage three was to interview the Mashhad ABFA experts to prioritize the 9 methods of public awareness. The aforementioned methods were prioritized, using the analytic hierarchy process (AHP) method, and the Expert Choice software using four criterion (cost, effectiveness, impact time, easiness). The results showed that face-to-face methods, especially question-answer, must be put in higher priorities. Visits by students of the equipment and treatment facilities were the number one priority. Training a group of society such as intellectual leaders, in order to inform other people, were considered as the second priority. Finally, suggestions were made to make this study practical.

کلیدواژه ها:

شبکه فاضلاب ، ارتقای سطح آگاهی عمومی ، مضامین آگاهی ، اولویت بندی روش ها

Sewer network ، improvement of public awareness ، awareness Themes ، Prioritization Methods


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.