Skip to main content
فهرست مقالات

برآورد بارکف یک رودخانه با بستر شنی با استفاده از سیستم‌های تکاملی و روش‌های کلاسیک ( مطالعه موردی رودخانه قطور) مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (11 صفحه - از 187 تا 197)

چکیده:

برای جلوگیری و یا به کمینه رساندن خسارت‌های وارده ناشی از فرآیند فرسایش و انتقال تاکنون روش‌های کلاسیک ریاضی متعددی جهت پیش‌بینی انتقال ‌رسوب ارائه شده است. این روش‌ها به‌طور عمده بر مبنای فرضیات و روش‌های آماری و داده‌های میدانی یا آزمایشگاهی استوارند که توسط محققان متعددی نظیر یانگ، وایت، بگنولد، هانسن پیشنهاد شده است. نتایج حاصل از روش‌های کلاسیک در برآورد میزان رسوب عموماً حاکی از عملکرد نامناسب این روش‌ها در شرایط هیدرولیکی متفاوت و حساسیت بالا به شرایط رودخانه و اندازه مواد بستر است. در این مقاله از عملکرد سیستم‌های تکاملی جهت برآورد بارکف رودخانه با بستر شنی قطور‌چای که در استان آذربایجان‌غربی و در محدوده شهرستان خوی واقع گردیده با استفاده از نمونه‌برداری‌های انجام شده در ایستگاه پل یزدکان استفاده شده است. بدین‌منظور با استفاده از روش‌ برنامه‌ریزی ژنتیک، پارامترهای ورودی مورد نیاز برای مدل‌سازی، با توجه به پارامتر‌های حاکم روش‌های کلاسیک و همچنین مفهوم پایه‌ای به‌کار رفته در ساختار این روش‌ها، انتخاب و بهینه شده است. سپس تحلیل‌های لازم انجام شد. در مراحل مختلف مدل‌سازی، ضمن بررسی اثرات عوامل مؤثر در کارآیی سیستم تکاملی، ساختار‌های بهینه برای هر یک از این مدل‌ها تعیین و نتایج حاصل، با روش‌های کلاسیک مقایسه شده است. نتایج حاصل نشان داد که استفاده از سیستم‌های تکاملی هوشمند توانایی بالائی در پیش‌بینی برآورد بارکف رودخانه با بستر شنی قطور‌چای نسبت به دیگر روش‌های کلاسیک دارد.

Many mathematical classic methods have been suggested for predicting sediment transport in order to prevent or minimize damages caused by the erosion and sedimentation. These methods are mainly based on some statistical methods and field - laboratory data which have been suggested by many researchers such as Yang, White, Bagnold, and Hansen. The results obtained from the classical methods for predicting sediment transport revealed poor performance of these methods under different hydraulic conditions and the high sensitivity of them to river conditions and bed particle size. In this paper, performance of evolutionary systems for predicting the bed load transport in a gravel bed river was evaluated. For this purpose, the genetic programming method was used and the inputs parameters required for modeling were selected and optimized according to the parameters governing the classical methods as well as the basic concepts used in the structure of these methods. The data used herein was obtained from sampling Yazdekan Bridge station of Ghotourchay River which is located in West Azarbaijan and within the city limits of Khoy. In different stages of modeling, effect of different factors on performance of evolutionary systems was investigated and the optimized structure for each of these models was determined. Next, the results were compared with the classical methods. The obtained results showed high capability of intelligent methods comparing to other classic formulas for predicting the bed load in a gravel bed river

کلیدواژه ها:

بار کف ، داده‌های میدانی ، سیستم‌های تکاملی ، روش‌های کلاسیک

Classic Methods ، Bed Load ، Evolutionary systems ، Field data


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.