Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه‌ی گرایش کارآفرینانه‌ی فردی، یادگیری فردی و خلاقیت با عملکرد شغلی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

هدف این پژوهش توصیفی-همبستگی بررسی روابط بین گرایش کارآفرینانه‌ی فردی، یادگیری فردی و خلاقیت با عملکرد شغلی بود. همچنین، نقش میانجی یادگیری فردی و گرایش کارآفرینانه‌ی فردی بررسی شد. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به تعداد 635 کارشناس بود و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 242 تن تعیین شد که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند. داده‌های پژوهش با استفاده از چهار مقیاس استاندارد شامل مقیاس یادگیری فردی Sujan et al. (1994)، مقیاس گرایش کارآفرینانه‌ی فردی Bolton & Lane (2012)، مقیاس خلاقیت Tierney et al. (1999) و مقیاس عملکرد فردی et al. Staples (1990) گرد‌آوری شد. برای بررسی روایی پرسشنامه‌ از تحلیل عاملی تاییدی و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (83/0≥α≥76/0). نتایج مدل‌یابی معادله‌های ساختاری و بوت استرپ نشان داد که یادگیری فردی با عملکرد شغلی رابطه‌ی مثبت و معنادار دارد و همچنین، رابطه بین گرایش کارآفرینانه و عملکرد شغلی را میانجی‌گری می‌کند. افزون بر این، خلاقیت با گرایش کارآفرینانه و با عملکرد شغلی رابطه مثبت و معناداری دارد. اثر غیرمستقیم گرایش کارآفرینانه بر عملکرد شغلی با میانجی‌گری یادگیری فردی مثبت و معنادار بود. بر اساس یافته‌های پژوهش، مدیران و رهبران سازمان می‌توانند در فرایند بهبود گرایش کارآفرینانه بر مکانیسم یادگیری فردی و خلاقیت تمرکز نمایند و از این طریق عملکرد شغلی را ارتقا دهند.

The main purpose of this descriptive-correlative study was to investigate the relationships between individual entrepreneurial orientation, individual learning, creativity with job performance. The mediating roles of individual learning and entrepreneurial orientation were analyzed. The statistical population of this research consisted of 635 agricultural experts of organization of Jihad-e Agriculture in Hamedan Province (N=365). According to Cochran's formula, a sample of 242 experts was chosen through random stratified sampling method. Data was collected using four standardized self-administered scales including individual learning scale (Sujan et al., 1994)), creativity scale (Tierney et al., 1999), individual entrepreneurial orientation scale (Bolton & Lane, 2012) and individual performance scale (Staples et al., 1999). The validity and reliability of the questionnaire were investigated using confirmatory factor analysis and Cronbach’s alpha coefficient respectively (.83≥α≥.76). Structural equation modeling and bootstrap procedure were used to analyze the data. Results indicated that individual learning was significantly related to job performance and it mediated the entrepreneurial orientation-job performance relationship. In addition, creativity was significantly related to entrepreneurial orientation and job performance. Drawing on the findings, the managers and leaders of the organization can focus on the individual learning mechanism and creativity to improve employees’ entrepreneurial orientation and thereby fostering their job performance.

کلیدواژه ها:

خلاقیت ، عملکرد شغلی ، گرایش کارآفرینانه ، یادگیری فردی

entrepreneurial orientation ، Creativity ، individual learning ، job performance


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.