Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل شبکه اجتماعی رویکردی نوین در تبیین نظام ترویج و آموزش کشاورزی تکثرگرا: مورد مطالعه استان کرمان

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (19 صفحه - از 311 تا 329)

چکیده:

شناسایی کنشگران نهادی و ارزیابی تعاملات آنها با یکدیگر از ملزومات استقرار نظام ترویج و آموزش کشاورزی تکثرگراست. پژوهش حاضر با بهره‏گیری از رویکرد تحلیل شبکه‏ی اجتماعی، وضعیت تعامل نهادهای مرتبط با فعالیت‏های آموزشی- ترویجی در سطح استان کرمان را بررسی و تحلیل کرده است. در این راستا، ابتدا به روش پژوهش آرشیوی، مشاهده مستقیم و مصاحبه غیرساختارمند با 163 نفر از متخصصان کلیدی فعال در حوزه‏ی ترویج و آموزش کشاورزی، تعداد 51 نهاد دولتی، خصوصی، انتفاعی و غیرانتفاعی شناسایی شدند و در مرحله‏ی بعد، برای تحلیل ساختار الگوی روابط بین این کنشگران نهادی از رویکرد تحلیل شبکه اجتماعی برای شش شبکه‏ی تبادل کارشناس فنی، اجرای پروژه مشترک، تحقیق و مشاوره علمی، حمایت فنی، حمایت مالی و اثر سیاستی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‏ داد که در شرایط فعلی در زمینه‏ی فعالیت‏های آموزشی-ترویجی، شبکه‏ی نهادی پویا و سیّال از تعامل و ارتباط ارگانیک همه‏ی کنشگران برخوردار نیست. همچنین، در شبکه‏های نهادی موجود بین سازمان‏های مردم نهاد و غیردولتی با سازمان‏های دولتی ‏توازن در نفوذ و اقتدار وجود ندارد، به‏گونه‏ای که سازمان‏های خصوصی، انتفاعی و غیرانتفاعی، اقتدار، نفوذ و قدرت کنترل پایین‏تری دارند و در فرآیند سیاستگزاری، مدیریت و تصمیم‏گیری کمتر مورد توجه قرار می‏گیرند، به‏طوری‏که‏ نظام ترویج و آموزش کشاورزی تکثراگرا در سطح استان کرمان بیش از آن‏که «کشاورزمحور»، «روستایی‌محور» و «بهره‏بردار‌محور» باشد، «بودجه‌محور» است.

Identifying institutional actors and assessing their interactions are the necessary requirements for establishing a pluralistic extension and education system. This study assessed the interaction status of institutions performing extension and education programs in Kerman Province, using social network analysis. In first phase, 51 governmental, private, non-profit and profit institutes identified through archival research, direct observation and unstructured interviews with 163 experts and key informants related to agricultural extension and education programs; in the second phase to analyze the structure of relationship patterns among the institutional actors, social network analysis approach was applied to six interacted networks (technical experts, implementing participatory projects, scientific research and advising, technical supporting, financial supporting and political effects). The results showed that current dynamic institutional network of agricultural extension and education programs in Kerman Province is really poor in terms of organic interactions and communications among all actors. Hence, there is an unbalanced authority between governmental and non-governmental organizations in current institutional networks; so that private, non-profit and profit organizations have lower authority, influence and power of control in policy making process than public organizations, and then they are mainly neglected in policy making, management, decision making process of agricultural extension and education programs. Based on the results, it can be concluded that agricultural extension and education system in Kerman Province is “budget-oriented” rather than being “farmer-oriented”, “villager-oriented” or “user-oriented”.

کلیدواژه ها:

کنشگران نهادی ،ترویج تکثرگرا و تحلیل شبکه اجتماعی

Pluralistic Extension System ،social network analysis ،actors ،institute


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.