نویسنده: پوراتشی، مهتاب؛ زمانی، اصغر؛
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران بهار 1397-دوره چهل و نهم ، شماره 1 علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (13 صفحه - از 151 تا 163)
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر عوامل آموزشی بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان مهندسی کشاورزی پرداخت. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دوره کارشناسی دانشکدههای کشاورزی دانشگاههای دولتی بودند و جهت مطالعه، از روش نمونهگیری چند مرحلهای استفاده شد. تعداد دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشکدههای منتخب 6352 نفر بود و براساس فرمول کوکران، تعداد نمونه مناسب، 247 نفر به دست آمد. جهت گردآوری دادههای مربوط به فرسودگی تحصیلی از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی ماسلاچ که توسط برسو و همکاران مورد بازبینی قرار گرفت؛ استفاده شد و جهت گردآوری دادههای مربوط به میزان رضایت دانشجویان نسبت به عوامل آموزشی از پرسشنامه محققساخته استفاده گردید. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه و گردآوری اطلاعات، دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی بیانگر ارتباط منفی و معنیدار بین عوامل آموزشی و ابعاد فرسودگی تحصیلی بود که بیان میدارد با افزایش رضایت دانشجویان نسبت به هریک از عوامل آموزشی، میزان فرسودگی تحصیلی دانشجویان کاهش مییابد. در نهایت، براساس نتایج مربوط به ضرایب رگرسیون، محتوای آموزش بیشترین تاثیر را بر ابعاد خستگی تحصیلی و بیعلاقگی تحصیلی و روش تدریس بیشترین تاثیر را بر ناکارآمدی تحصیلی دارد. روزآمد نمودن برنامههای آموزش کشاورزی از جمله پیشنهاد این مطالعه بود.
کلیدواژه ها:روش تدریس ، محتوای آموزش ، فرسودگی تحصیلی ، بی علاقگی تحصیلی
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)
برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.
لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.
You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.