Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی قانون یک قیمتی در بازارهای محصولات زراعی ایران (مطالعه موردی: زعفران و لوبیا) مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

بازار محصولات کشاورزی بازاری است که در آن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در مکان‌های مختلف توزیع شده‌اند. هدف تحقیق، تحلیل قانون یک قیمتی از طریق ارزیابی پیوستگی و نوع پیوستگی بازار‌های 2محصول منتخب زراعی (زعفران و لوبیا) در 12 استان مهم کشور (مازندران، گیلان، گلستان، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سمنان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، کرمان و خوزستان) که معرف کل ایران می‌باشند؛ بود. در این تحقیق از لگاریتم شاخص قیمت ماهانه در یک دوره 9 ساله (92-1384) استفاده شد. برای تخمین میزان پیوستگی از روش همجمعی یوهانسون در الگوی تصحیح خطای برداری و نرم‌افزار ایویوز استفاده شده است. نتایج نشان داد هر 2 بازار محصول زراعی در بلند‌مدت پیوستگی کامل بازار در آن رد شده و فرض وجود قانون قیمت واحد در همه‌ی بازارها اثبات نشده است. در مورد هر محصول تعدادی از استان‌ها تعیین کننده قیمت می‌باشد. با توجه به نتایج به‌دست آمده، در راستای افزایش پیوستگی بازار‌ها تشکیل تعاونی‌های تولید و توزیع محصولات کشاورزی و ایجاد تسهیلات وخدمات زیر‌بنایی پیشنهاد می‌شود.

Agricultural products market is an interval market, where producers and consumers have been distributed at different places. The aim of this study was to analyze the one price law through evaluating the continuity and the type of coherence in the market of 2 depicted agricultural products (saffron and bean) at 12 important provinces of our country (Mazandaran, Gilan, Golestan, Tehran, West Azerbaijan, East Azerbaijan, Semnan, Khorasan Razavi, Isfahan, Fars, Kerman, Khoozestan) which represented the entire of Iran. In this study, the monthly price index logarithm for a 9-year period (1384-92) was used. To estimate the amount of continuity, the Johansson’ co-integration method in vector error correction model (VECM) and Eviews software was applied. The results showed that the complete integration of the markets in the long run was rejected in the market of all 2 agricultural products and the hypothesis of the existence of one rice law among all the markets was not proven. In case of some products, some of the provinces were the governors of the price. According to the results and in order to increase the continuity of the markets, it is suggested to form production and distribution of the products cooperatives and also to develop the facilities and the underlying services.

کلیدواژه ها:

پیوستگی ، محصولات زراعی ، قانون قیمت واحد ، ایران ، همجمعی

Iran ، agricultural products ، Continuity ، the law of one price ، co-integration


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.