Skip to main content
فهرست مقالات

- تحلیل سازو کارهای تحول آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (11 صفحه - از 43 تا 53)

چکیده:

هدف از این تحقیق، تحلیل سازوکارهای تحول‌آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران است. به منظور شناسایی سازوکارهای تاثیرگذار در تحول‌آفرینی آموزشی از روش فراترکیب استفاده شد و 71 سازوکار شناسایی گردید. برای تحلیل داده‌های گرد‌آوری شده از تکنیک تحلیل عاملی‌استفاده شد. جامعه آماری موردنظر شامل 358 نفر از اعضای هیات علمی سه دانشکده کشاورزی تربیت مدرس، شیراز و تهران بود که از این میان 185 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت، 166 پرسشنامه جمع‌آوری گردید و تجزیه و تحلیل شد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق جمع‌آوری گردید که روایی ظاهر و محتوای آن توسط جمعی از استادان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس و مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بررسی و روایی آن 91/0 به‌دست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل سازوکارها منجر به شناسایی 6 عامل اثرگذار در‌امر تحول‌آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران گردید. عامل‌ها به ترتیب عبارتند: از رهبری، صلاحیت‌های آموزشی، یادگیری، کیفیت در آموزش عالی، آموزش و تدریس، و زمینه‌ها و راهبردها. این عوامل توانایی تبیین حدودا 52 درصد از واریانس مجموع سازو کارهای تحول آفرینی آموزشی را دارا می‌باشند.

The purpose of this study was to analyze effective components on educational transformative in agricultural higher education system. In order to identify effective components on educational transformative, meta-synthesis method was used and 71 components were identified. For analyzing data, factor analysis was used. Target population the study was 358 faculty members in three agricultural colleges including: Tarbiat Modares University, Shiraz and Tehran Universities. 185 faculty members were selected by randomly stratified sampling method and finally 166 questionnaires were collected. The instrument was assessed for face and content validities by a panel of faculty members in agricultural college of Tehran, Tarbiat Modares University and institution of research and planning in higher education. Cronbach’s Alpha coefficient Value of questionnaire was 0.91. Results of factor analysis cause in selecting 6 factors. These factors are leadership, educational competence, quality in higher education, education and teaching, context and strategies. This factors could explain about 52 percent of the variations of effective components on educational transformative.

کلیدواژه ها:

نظام آموزش عالی کشاورزی ،کلید واژه ها: تحول آفرینی آموزشی ،فراترکیب

Meta ،Synthesis ،Educational transformative ،Agricultural Higher Education system


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.