Skip to main content
فهرست مقالات

انتقال قیمت عمودی در بازار محصولات سیب زمینی و پیاز (مطالعه موردی: استان کردستان) مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

در این مطالعه فرآیند انتقال قیمت محصولات سیب زمینی و پیاز بین دو سطح عمده فروشی و خرده فروشی مورد بررسی قرار گرفت. از داده‌های ماهانه قیمت‌های عمده فروشی و خرده فروشی 12: 1386 تا 03: 1392 این دو محصول در استان کردستان استفاده شد. نتایج آزمون ریشه واحد ADF نشان داد که سری‌های قیمت خرده‌فروشی و عمده‌فروشی هر دو محصول انباشته از درجه یک می‌باشند و نتایج آزمون هم‌انباشتگی جوهانسن نیز بیانگر هم‌انباشته بودن دو سری قیمت برای این محصولات بود. برای بررسی رابطه علی قیمت بین دو سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی محصولات از آزمون علیت‌ استفاده گردید و نتایج بیانگر وجود رابطه علی یک‌طرفه از عمده‌فروشی به خرده‌فروشی برای محصولات سیب‌زمینی و پیاز بود. آزمون غیر‌خطی بودن فرآیند تعدیلات قیمت انجام شد که نتایج آن وجود رابطه هم‌انباشتگی غیر‌خطی برای هر دو محصول را تایید نمود. لذا، الگوهای تک متغیره TAR، M-TAR و LSTAR به‌کار برده شد. نتایج الگوی LSTAR3,1برای محصول سیب زمینی نشان داد که برای انحرافات کم‌تر از آستانه، وقفه سوم آن و برای انحرافات بزرگ‌تر از آستانه وقفه اول آن در سطح 5 درصد معنی‌دار می‌باشد. برای محصول پیاز نتایج الگوی LSTAR4,1 نشان داد که برای انحرافات کمتر از آستانه، وقفه اول آن در سطح 5 درصد معنی‌دار می‌باشد، ولی برای انحرافات بزرگ‌تر از آستانه وقفه آن معنی‌دار نیست. بنابراین، انتقال قیمت در بازار محصولات سیب زمینی و پیاز در دو سطح خرده فروشی و عمده‌فروشی به‌صورت نامتقارن انجام می‌شود. لذا، ایجاد بانک اطلاعات بازار‌یابی با هدف جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات قیمت نهاده‌ها و محصولات کشاورزی و انتقال به‌هنگام این اطلاعات به عوامل بازار، ایجاد تسهیلات و خدمات زیربنایی از جمله سردخانه و انبار‌های مناسب برای نگه‌داری این محصولات پیشنهاد گردید.

In this research, price transmission between wholesale and retail levels of two products, potato and onion has been studied. The data of wholesale and retail prices of Kurdistan province from 1386:12 to 1392:3 were used. According to the results of the ADF unit-root test series retail and wholesale prices of two products were integrated of order 1 and the Johansson cointegration test results indicated the prices for products were two series cointegrated. To examine the causal relationship between retail and wholesale prices of products, Toda –Yamamoto (1995) test was used and the results indicated that there was a one-way causal relationship from wholesale to retail for potato and onion. Hansen(1999)’s Sup-F test was carried out to examine the existing of nonlinear price adjustment that the result indicated that there were nonlinear price adjustment for potato and onion. Therefore, univariate TAR, M-TAR and LSTAR models were used. The results indicated asymmetry price transmission in potato and onion market.

کلیدواژه ها:

استان کردستان ، انتقال قیمت ، تعدیلات غیر‌خطی ، خودرگرسیو آستانه‌ای

nonlinear adjustments ، Price Transmission ، Kurdistan province ، Threshold Autoregressive Model


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.