Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی و مهارت‌های یادگیری خودراهبر در میان دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

امروزه آمادگی برای خودراهبری در یادگیری در برنامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی نظام آموزش عالی به منظور بهبود مهارت‌های یادگیری مادام‌العمر دانشجویان مورد تاکید قرار گرفته است. هدف کلی این مطالعه تحلیل رابطه بین ابعاد کیفیت خدمات آموزشی و مهارتهای یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود. روش تحقیق توصیفی – همبستگی و به صورت پیمایش انجام شده است. جامعه آماری تحقیق دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در سال تحصیلی 1390-1391بودند (414N=). حجم نمونه با استفاده جدول کرجسی و مورگان 201 نفر تعیین (201n=) و نمونه‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تناسبی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه بود که روایی ظاهری و محتویی آن توسط تعدادی از متخصصین ترویج و آموزش کشاورزی مورد تایید قرار گرفت. مقدار آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی ابزار تحقیق برای دو بخش کیفیت خدمات آموزشی و مهارت‌های یادگیری خودراهبر به ترتیب 80/0و 78/0 محاسبه شد. نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر وضعیت مهارت‌های یادگیری خودراهبر در بین دانشجویان، بعد مهارت‌های ارتباطی بالاترین اولویت و بعد فعالیت‌های یادگیری پایین‌ترین اولویت را به خود اختصاص دادند. از نظر کیفیت خدمات آموزشی، ابعاد همدلی و شرایط فیزیکی به ترتیب بالاترین و پایین‌ترین اولویت را دارا بودند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین متغیرهای پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی با متغیر یادگیری خودراهبر همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت. نتیجه تحلیل رگرسیون خطی نیز نشان داد که متغیرهای پاسخگویی، قابلیت اطمینان و همدلی قادر به تبیین 56 درصد از تغییرات یادگیری خودراهبر دانشجویان می‌باشند.

Nowadays readiness for self-directing learning in order to improve in higher education graduate student’s life-long learning skills is emphasized. The purpose of this study was to analyse relationship between educational service quality and self-directed learning skills among the agricultural students of Tarbiat ModaresUniversity. Research was descriptive-correlation and survey method was used. Statistical population consisted of student of Tarbiat Modares University in 2011-2012 academic year (N=414). Using Krejcie and Morgan’s (1970) table and stratified random sampling technique 210 students were selected as sample (n=210). Questionnaire was the main tool for data collectin. Face and content validity of the questionnaire was confirmed by a panel expertof agricultural extension and education and its reliability was determined by calculating Cronbach’s alpha for educational service quality and self-directed learning lkills 0.80 and 0.78 respectively. Findings showed that among self-directed learning skills, communication skill and learning activities had highest and lowest priorities, respectively. Also, among educational service quality, empathy and physical conditions components had highest and lowest priorities, respectively. Correlation results showed that there were positive and significant correlation between three components of educational service quality (responsibility, assurance and empathy) and self-directed learning skills. Multiple regression results showed that these three variables could explained 56 percent of variance of self-directed learning skills.

کلیدواژه ها:

دانشجویان کشاورزی ، تحصیلات تکمیلی ، یادگیری مادام‌العمر ، کیفیت خدمات آموزشی ، ادگیری خودراهبر

agricultural students ، Educational Service Quality ، Graduate Higher Education ، Self- Directed Learning ، Lifelong Learning


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.