Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نیازهای آموزشی انجیرکاران شهرستان پلدختر پیرامون بازاریابی و فرآوری انجیر مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی انجیرکاران شهرستان پلدختر در زمینه بازاریابی و فرآوری انجیر انجام گرفت. جامعه‌آماری تحقیق شامل تمام انجیرکاران شهرستان بود (2000N=) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای با انتساب متناسب 322 انجیرکار به عنوان نمونه از هشت روستای انجیرخیز این شهرستان انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای محقق ساخته بود که روایی آن توسط پانلی از اساتید ترویج و آموزش کشاورزی و پایایی آن با انجام آزمون مقدماتی و به‌وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای بخش‌های فرآوری (87/0) و بازاریابی (94/0) تأیید گردید. در نهایت، از 322 پرسشنامه توزیع شده، 274 پرسشنامه کامل و مناسب جهت انجام تجزیه و تحلیل تشخیص داده شد. نتایج نشان داد که بین میانگین نیاز آموزشی انجیرکاران با جنسیت، سطح تحصیلات، شغل، نوع بهره‌برداری و شرکت در دوره‌های آموزشی تفاوت معنی‌داری وجود دارد. همچنین، بین سابقه کار، درآمد و میزان ارتباط با منابع اطلاعاتی و میزان نیاز آموزشی آنها رابطه منفی و معنی‌داری وجود دارد. در نهایت، روش‌های آموزشی بحث‌های غیررسمی، پرسش و پاسخ و حل مسأله برای آموزش در زمینه بازاریابی و روش آموزشی نمایش طریقه‌ای برای آموزش در زمینه فرآوری پیشنهاد شد.

The purpose of this study was to identify educational needs concerning processing and marketing of fig growers in Poldokhtar Township. The population included all fresh fig producers (N= 2000). Based on Kerjice and Morgan’s Table and stratified proportional random sampling technique, 322 fig growers from eight villages were selected as sample. A questionnaire was developed by the researcher and used for data collection which its face and content validity was confirmed by a panel of experts and its reliability was gained by calculating Cronbach alpha test for processing (0.87) and marketing ) 0.94). Ultimately, from 322 distributed questionnaires, 274 questionnaires were collected. Results of mean comparison test showed that there were significant differences between the training needs mean of fig producers with different gender, educational levels, occupations, type of ownerships and participating in educational short courses. In addition, there were negative relationship between work experiences, income levels and communication with information sources, and training needs of fig producers. Finally, informal discussion, questioning and problem solving approach in marketing educational courses and demonstration methods in processing are highly recommended.

کلیدواژه ها:

مدل نیازسنجی بوریچ ، بازاریابی و فرآوری انجیر ، نیاز آموزشی ، پلدختر

Educational Need ، Borich needs assessment model ، Fig marketing and processing ، Poldokhtar


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.