Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش ارزش های فردی و اخلاق کسب‌ وکار بر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی در بنگاه های بخش کشاورزی

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (13 صفحه - از 197 تا 209)

چکیده:

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش اخلاق کسب‌وکار و ارزش‌های فردی مدیران در مسئولیت‌پذیری اجتماعی بنگاه‌ها‌ انجام شد. پژوهش با توجه به نظر کارفرما، در پنج استان‌ کشور شامل کرمانشاه، فارس، زنجان، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد در میان 150 بنگاه بخش کشاورزی به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده اجرا شد. داده‌ها توسط پرسشنامه گردآوری شدند. اعتبار محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان در حوزه اخلاق کسب‌وکار و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی تأیید شد. به منظور محاسبه قابلیت اعتماد پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. پس از آن داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که ارزش‌های فردی بر اخلاق کسب‌وکار (2/0=R) و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی (12/0=R) اثر مثبت و معناداری داشت. همچنین، اثر اخلاق کسب‌وکار بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی (68/0=R) مثبت و معنادار بود. بر اساس نتایج، افزایش آموزش‌های اخلاقی در بنگاه‌ها برای مدیران از قبیل برگزاری دوره‌های اخلاق کسب‌وکار، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی، اخلاق حرفه‌ای و آشنایی با استانداردهای موجود در بخش کشاورزی پیشنهاد شد.

This study aimed to investigate the role of business ethics and managers’ personal values in the corporate social responsibility among enterprises. It was conducted in five provinces including Kermanshah, Fars, Zanjan, Markazi, and Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, among 150 agricultural enterprises which were selected through simple random sampling method. The data were gathered by the questionnaire. Validity of questionnaire was obtained through opinions of experts of business ethics and social responsibility. Measuring of its reliability was done through Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. Data were analyzed by using the descriptive and inferential statistics. Results indicated that personal values had the positive and significant effect on business ethics (R=0.2) and corporate social responsibility (R=0.12). So, effect of business ethics on corporate social responsibility is a significant direct effect (R=0.68). Based on the results, it was suggested to enhance the education about ethics among managers of enterprises through holding the courses of business ethics, corporate social responsibility, professional ethics, and standards in agriculture sector.

کلیدواژه ها:

اخلاق ،مسئولیت‌پذیری اجتماعی ،ارزش ،کشاورزی ،بنگاه اقتصادی

Enterprise ،Corporate Social Responsibility ،ethics ،value ،Agriculture


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.