Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش عالی کشاورزی مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

چکیده:

تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در آموزش عالی کشاورزی انجام گرفته‌است. جامعة آماری این تحقیق 1650 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران بودند که از این تعداد 328 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعیین شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه بود. روایی پرسش‌نامه از سوی پانل متخصصان حیطة علوم فناوری اطلاعات و ترویج و آموزش کشاورزی بررسی و کسب شد و برای تعیین میزان پایایی بخش‌های مختلف ضریب آلفای کرونباخ به کار گرفته شد که میزان آن برای استفاده از ICT 72/0، مهارت ICT 84/0 و برای بخش نگرش 76/0 برآورد شد. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS17 استفاده شد. نتایج نشان داد که 5/87 درصد دانشجویان به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش عالی کشاورزی نگرش مثبت داشتند. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیر وابستة تحقیق و متغیرهای سن، میزان استفادة دانشجویان از ICT، میزان مهارت ICT دانشجویان، متوسط ساعات استفاده از رایانه و متوسط ساعات استفاده از اینترنت در سطح 01/0 و با متغیرهای فعالیت‌های پژوهشی و معدل در سطح 05/0 رابطة مثبت و معنی‌داری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندمتغیرة خطی نیز نشان داد که متغیرهای میزان استفادة دانشجویان از ICT، میزان مهارت ICT دانشجویان، متوسط ساعات استفاده از رایانه و سن توانایی تبیین 9/53 درصد از واریانس متغیر وابسته را دارند.

Present study performed to investigation of attitude of agriculture and natural resources in University of Tehran graduate students toward the application of information and communication technology (ICT) in agricultural higher education. Statistical society of this study consisted of 1650 graduate students of agriculture and natural resources in University of Tehran that from these individuals, 328 persons were selected as sample society by proportional stratified random sampling. Questionnaire was the main tool to collect data. The questionnaire’s validity was confirmed by a panel of specialists of information technology and agricultural extension and education. Reliability was assessed through Cronbach’s Alpha which it amounts were more than 0.72. Spss17 software was used to analyze data. Results indicated that 87.5 percent of students had positive attitude toward application of information and communication technology (ICT) in agriculture higher education. The results showed that there were positive and significant relations between dependent variable and the variables of age, students’ use of ICT, students’ ICT skills, the average hours of using computer and average hours of using internet at level 0.01 and with research activities and GPA at level 0.05. Also the Results of linear multiple regression analysis revealed that variables of students’ use of ICT, students’ ICT skills, average hours of using computer and age determined 53.9 percent of variance of dependent variable.

کلیدواژه ها:

دانشجویان ، نگرش ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آموزش عالی کشاورزی

attitude ، Information ، Agricultural higher education ، students ، Communication Technology


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.