Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و شناسایی نیازهای آموزشی اعضاء تشکل‌های آب‌بران در استان خوزستان (مطالعه موردی: شبکه آبیاری رامشیر) مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

هدف از انجام این تحقیق بررسی و شناسایی نیازهای آموزشی اعضاء تشکل‌های آب‌بران در استان خوزستان است. این تحقیق از لحاظ پارادیم، کمی و باتوجه به گستردگی محدوده تحقیق از راهبرد پیمایشی و از لحاظ جهت‌گیری و هدف، از نوع پژوهش‌های کاربردی است. از لحاظ زمانی در مقطع زمانی سال 1389 انجام گرفته و از نوع پژوهش‌های تک‌مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شامل1500 نفر از اعضای تشکل آب‌بران در شبکه آبیاری رامشیر بود، که با استفاده از فرمول کوکران 150 نفر به عنوان نمونه تعیین شد و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی اقدام به نمونه‌گیری شد. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه بود که روایی آن با استفاده از پانل متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ احراز گردید(77/0). نتایج بدست آمده نشان داد که میزان آگاهی بهره‌برداران از تشکل‌های آب‌بران در سطح مطلوبی قرار ندارد و سطح انگیزه‌ اعضاء برای مشارکت در تشکل بالاست. بیشترین نیازهای آموزشی در زمینه مفاهیم و اصول بازاریابی و بازاررسانی محصولات، آموزش مسایل حقوقی شرکت‌ها و تشکل‌ها آب‌بران، آشنایی با مفاهیم و اصول تعاون و قوانین تشکل‌های آب‌بران، آموزش مهارت‌های مدیریت و اداره تشکل‌های آب‌بران است. در دسته‌بندی نیازهای آموزشی از تحلیل عاملی استفاده شد، که نتایج نشان داد پنج عامل در مجموع 56/45 درصد از واریانس مربوط به نیازهای آموزشی را تبیین می‌نماید، که شامل عامل حقوقی و قانونی (53/10 درصد)، عامل بازاریابی (15/10 درصد)، مدیریت ریسک (78/8 درصد)، مدیریت تشکل (05/8 درصد) و مدیریت مالی و بودجه‌بندی(04/8 درصد) بود.

The purpose followed in this study was to investigate, and identify the educational needs of Water Users' Association members. The research paradigm is quantitative and the study a descriptive applicatory one. Statistical population included 1500 members of Water Users' Associations in Ramshir Irrigation Network of Khuzestan Province, of whom 150 members were selected through random sampling. A questionnaire constituted the data collection instrument. The validity and reliability of the questionnaire were approved through judgement of a panel of experts and determination of Cornbach's Alpha coefficient (0.77) respectively. Results indicated most educational needs to include marketing concepts and principles of products' marketing, further organizing water Users' Associations, legal training, establishing familiarity with the concepts and principles as well as rules in water Users' Associations, improving management and management skills at water Users' Associations. Results finally indicate that five groups of factors clarify about 45.56 % of the educational needs for the development of organizing water Users' Associations. These factors include legal ones (10.53%), marketing education (10.15%), risk management (8.78%), more proper management of the associations (8.05%) and finally financial and budget management (8.04%).

کلیدواژه ها:

مشارکت ، تحلیل عاملی ، نیازهای آموزشی ، تشکل‌های آب‌بران

Water User's Associations ، education ، Factor analysis ، participation


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.