Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل سازمانی – مدیریتی موثر بر توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشکده‌های کشاورزی ایران مقاله

نویسنده مسئول:

نویسنده:

چکیده:

از مهمترین منابع یک سازمان میتوان به نتایج حاصل از تحرک و خلاقیت کارکنان آن اشاره نمود و توانمندسازی محرک این تحرک و خلاقیت است. هدف کلی تحقیق حاضر تحلیل عوامل سازمانی – مدیریتی لازم برای توانمندسازی اعضای هیأت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران است. روش تحقیق از نوع توصیفی– پیمایشی و جامعه آماری آن را اعضای هیأت علمی دانشکدههای کشاورزی ایران (1837 N=) تشکیل میدادند، که تعداد 404 نفر از اعضای هیأت علمی با استفاده از جدول نمونه‌گیری کریجرسی- مورگان به عنوان نمونه تعیین گردید. برای تعیین نمونه مورد نظر از روش نمونهگیری چند مرحله‌ای استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ای بود که روایی آن بر اساس نظر جمعی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و صاحبنظران مربوطه تأیید گردید و برای تعیین میزان پایایی بخشهای مختلف از مطالعه راهنما و ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نشان داد ابزار سنجش از پایایی مناسب برخوردار بود. نتایج آزمون t نشان داد که تفاوت معنیداری بین مدرک تحصیلی (فوق لیسانس و دکترا) و محل تحصیل (داخل و یا خارج از کشور) اعضای هیأت علمی از لحاظ توانمندی وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، پنج عامل غنی‌سازی شغلی، مشارکت، تسهیل‌سازی، آموزش و تصمیم‌گیری در مجموع حدود 691/60 درصد از کل واریانس متغیرها را تبیین کردند.

A most important phenomenon among organizational resources is creativity along with mobility of staff, while empowerment being the motivator of creativity and mobility. The purpose of this study was an analysis of management and organizational factors necessary for empowerment of Iranian Agricultural Colleges Faculty members. Research methodology was a descriptive-survey one. The statistical population of the study consisted of the faculty members of agricultural colleges in Iran (N= 1837), out of whom 404 people were planced in the statistical sample according to the formula setup of Krejcie and Morgan. Multi stages sampling method was emplayed for selection of the samples among all the agricultural colleges in Iran. A questionnaire was assembled as the main tool of the study. The validity of the questionnaire was approved by the judgment of a panel of faculty members of the university of Tehran acted here as experts. To assess the reliability of the questionnaire, Cronbach's Alpha coefficients were estimated. T-test results showed that there exists a significant difference between the degrees (MSc and PhD) and between places from where the degrees obtained (inside and outside the country), the difference among faculty members, in terms of ability level being 99 percent. Results of Exploratory Factor Analysis revealed that five factors explained about 60.691% percent of the total variance covering the management and organizational determinants for an empowerment of the faculty members; theses factors being: Job enrichment, Participation, Facilities, Education as well as Decision making.

کلیدواژه ها:

اعضای هیات علمی ، دانشکده کشاورزی ، عوامل سازمانی مدیریتی ، توانمدندسازی

Social Capital ، Entrepreneurship ، entrepreneurial behavior


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.