Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سازوکارهای توسعه سرمایه اجتماعی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 627 تا 646)

چکیده:

ظهور اقتصاد مبتنی بر توانایی و الزامات اجتماعی- اقتصادی و حرکت در جهت جامعه دانش محور طلب می‌کند تا مفاهیم نظری دیگری از جمله سرمایه اجتماعی، برای تحلیل شکل‌گیری مهارتهای پایه و توسعه این مهارتها در نظام آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله به بررسی سازوکارهای توسعه سرمایه اجتماعی در نظام آموزش عالی (کشاورزی) ایران پرداخته شده و جامعه آماری مورد مطالعه آن 177 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته‌های علوم کشاورزی در پنج دانشگاه؛ تهران، رازی کرمانشاه، لرستان، شیراز و کرمان می‌باشند که با استفاده از طیف لیکرت به بررسی سازوکارهای طراحی شده در راستای توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش عالی (کشاورزی) پرداختهاند. نتایج تحلیل عاملی طیف طراحی شده تحقیق نشان دهنده تبیین 6 مولفه از مولفه‌های سرمایه اجتماعی (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، آگاهی و شناخت، امنیت اجتماعی، سرمایه فرهنگی و انسجام اجتماعی) با درصد تبیین 37/74 واریانس کل می‌باشد. نتیجه مذکور حاکی از قابلیت پیگیری و تلاش در جهت اجرایی نمودن سازوکارهای طراحی شده به منظور توسعه سرمایه اجتماعی در آموزش عالی (کشاورزی) و ارایه مهارتهای اجتماعی مورد نیاز به دانش آموختگان دارد.

The advent of an economy based upon socioeconomic capabilities and obligation, along with move in the direction of such knowledge oriented concepts as social investments makes one consider other such theries as social capital in an analysis of basic skill formations, and as well in the development and application of these skills in higher education and curricula. The main purpose of this study was to investigate the mechanisms for development of social capital in Iranian Agricultural higher education system. The statistical population of the study included 177 agricultural students (at BSc level) in five universities of Tehran, Razi Kermanshah, Lorestan, Shiraz and Kerman. The mechanisms for development of social capital in Agricultural Higher Education System were explained though Likert type scale. Based upon Factor Analysis, six components of social capital (social participation, social trust, social knowledge, social security, cultural capital as well as social solidarity) were the items determined. These explained 74.37 percent of total variance. The results of the study suggest the implication for development of social capital in Agricultural Higher Education and the provision of social skills required for the pertinent graduates.

کلیدواژه ها:

مشارکت اجتماعی ،سرمایه اجتماعی ،انسجام اجتماعی ،امنیت اجتماعی ،اعتماد اجتماعی ،سرمایه فرهنگی ،آگاهی و شناخت

Cultural Capital ،Social Capital ،social trust ،social participation ،Knowledge ،social security ،Social solidarity


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.