Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل رفتار فصلی و پیوستگی مکانی بازار (مطالعه موردی: بازار گوشت مرغ در ایران) مقاله

نویسنده:

چکیده:

به واسطه معلوم نبودن وضعیت پیوستگی بازار گوشت مرغ در کشور و اهمیت آن در تعدیل عرضه، ثبات قیمت و اتخاذ سیاستهای مناسب پرداختن علمی به پیوستگی مکانی بازار و قانون قیمت واحد و نیز تحلیل رفتار فصلی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در تحقیقات اقتصادی برخوردار می‌باشد. در این راستا، در مطالعه حاضر شرایط پیوستگی مکانی بازار و قانون قیمت واحد برای محصول گوشت مرغ با در نظر گرفتن رفتار فصلی قیمت آن در پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و تهران با استفاده از داده‌های سه‌ماهانه قیمت عمده فروشی درطی سالهای 88-1377 مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور از روش هم‌جمعی فصلی با کاربرد الگوی تصحیح خطای فصلی برداری بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که سریهای قیمت گوشت مرغ از رفتار فصلی تبعیت می‌کنند و در بازار گوشت مرغ این استان‌ها، دو روند تصادفی مشترک وجود دارد که قیمت‌ها بر اساس آنها تعدیل می‌شوند. یافته‌های تحقیق موید آن است که در فراوانی بلندمدت و نیز در فراوانی فصلی شش‌ماهه، قانون قیمت واحد وجود ندارد ولی وجود پیوستگی جزیی در فراوانی‌های مذکور مورد تایید قرار گرفت.

Due to a lack of knowledge of the integration of broiler market in Iran and its important role in supply adjustment, price stability, and adoption of appropriate policies, a scientific study of: spatial market integration, the law of one price as well as seasonality plays an important role in economic researches. In this respect, the spatial market integration and the law of one price for broiler market with regard to the seasonality of price series in five provinces of East Azarbaijan, West Azarbaijan, Ardabil, Zanjan and Tehran were investigated (using wholesale price data) during 1998-2009. Thus, Seasonal Co-integration method was employed with an application of Seasonal Error Correction Model. The results of Seasonal Unit Root Test indicated that broiler price series follow seasonality in all the investigated markets. Seasonal co-integration test indicated that there are two common stochastic trends in these markets through which prices are adjusted. Research findings reveal that the law of one price cannot be confirmed in either of the long-term or biannual frequencies, they are not "fully" integrated, but the markets are "partially" integrated in either one of the mentioned frequencies.

کلیدواژه ها:

قانون قیمت واحد ، گوشت مرغ ، رفتار فصلی ، آزمون هم‌جمعی چندمتغیره Johansen ، پیوستگی مکانی بازار

Johansen's Multivariate Co ، Spatial market integration ، Law of One Price ، Seasonality ، integration Test ، Broiler


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.