Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی موانع و مشکلات شکل‎گیری یادگیری‌ شغل محور در بین دانشجویان رشته‌های کشاورزی دانشگاه تهران

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 219 تا 230)

چکیده:

این تحقیق در پی شناسایی موانع و مشکلات شکل‌گیری یادگیری‌های شغل محور در بین دانشجویان کشاورزی دانشگاه تهران بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان کشاورزی سال آخر مقطع کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران است که در مجموع شامل 1103 نفر می‌باشد. از بین آنها به صورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 201 نفر (بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ای با دو بخش بود که، بخش اول ویژگی‌های فردی و بخش دوم مربوط به گویه‌های موانع و مشکلات یادگیری شغل محور در نظام آموزش‌عالی می‌باشد. روایی پرسشنامه بر اساس نظر جمعی از اساتید رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تایید گردید. سپس جهت تعیین پایایی پرسشنامه تعداد 30 پرسشنامه در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشجویان منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، که در واقع خارج از جامعه آماری اصلی هستند؛ پیش آزمون شد. مقدار آلفای کرونباخ برای بخش دوم (81/0=?) نشان داد که وسیله تحقیق از قابلیت بالایی برای جمع‌آوری اطلاعات برخوردار است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که موانع و مشکلات یادگیری شغل محور در پنج دسته عوامل انگیزشی ـ برنامه‌ریزی، اطلاعاتی- ارتباطی، سیاستگذاری، خدمات برون رسانی دانشگاه و محیطی قرار گرفتند و در مجموع حدود 70 درصد از واریانس را تبیین کردند. لذا می‌توان بیان نمود که مهمترین مشکلات یادگیری شغل محور در بین دانشجویان کشاورزی مربوط به عامل انگیزشی ـ برنامه‌ریزی بوده است.

This research was conducted to identify problems and obstacles in formation of job-related learning among agricultural students in University of Tehran. It was a descriptive-correlational research. Statistical population of the study consisted of 1103 agricultural students, out of whom 201 students were selected as sample, based on Cochran’s formula. Stratified random sampling technique was employed to reach the respondents for interview. The research instrument consisted of two parts; the first segment being related to demographic characteristics and the second one to job-related learning problems upon which a scale was developed using information gathered from literature review. Validity of the questionnaire was approved by a panel of experts’ judgment and reliability coefficient was calculated for the main scale of the questionnaire using Cronbach's Alpha. The values of alpha amounted to 0.81 indicating that the questionnaire was reliable for data gathering. The results of factor analysis showed that the problems of job-related learning can be classified into five factors including motivation and planning, communication and information, policy making, outreach services as well as environmental. In total, these variables explained 70% of the total variance of “job-related learning problems”, out of which motivation- planning factor was the most important one that influenced job-related most learning among agriculture students.

کلیدواژه ها:

دانشجویان کشاورزی ، دانشگاه تهران ، موانع ، یادگیری شغل محور

Jobrelated learning ، University of Tehran ، agricultural students ، Obstacles and problems


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.