Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی رابطه بین مدیریت کیفیت جامع و توسعه محصولات جدید مقاله

نویسنده:

چکیده:

دهه اخیر شاهد گسترش استفاده از مدیریت کیفیت جامع [1](TQM) می باشد که هم در موسسات خصوصی و هم در موسسات غیر خصوصی آزموده و به مرحله عمل کشیده شده است.رقابت شدید در بازار موسسات تولیدی باعث شده است تا شرکت ها بتوانند مزیت رقابتی خود را در فرایند ها وعملکرد های تولیدی خود حفظ نمایند. اینطور گفته می شود که به کارگیری اجزای مدیریت کیفیت جامع باعث ایجاد سینرژی مثبت در فرایند توسعه محصول جدید می شود. این مقاله رابطه اجزای مدیریت کیفیت جامع (TQM) و توسعه محصولات جدید را مورد آزمون قرار می دهد. در این مطالعه پاسخ های برگرفته از پرسشنامه های تکمیل شده توسط 200 مدیر ارشد و میانی از 10 شرکت ایرانی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است نتایج بدست آمده نشان می دهد اجزای مدیریت کیفیت جامع شامل رهبری، مدیریت کارکنان ، مدیریت فرایند و تمرکز بر مشتریان با توسعه محصول جدید رابطه دارند.

خلاصه ماشینی:

در این مطالعه پاسخ های برگرفته از پرسشنامه های تکمیل شده توسط 200 مدیر ارشد و میانی از 10 شرکت ایرانی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شده است نتایج بدست آمده نشان می دهد اجزای مدیریت کیفیت جامع شامل رهبری، مدیریت کارکنان ، مدیریت فرایند و تمرکز بر مشتریان با توسعه محصول جدید رابطه دارند. مدیریت کیفیت جامع (TQM) می تواند یکی از استراتژی های سازمان باشد که نمایانگر ماموریت های سازمان بوده و سازمان را نسبت به رسالت های خود متعهد می سازد [11] توسعه محصولات جدید هدف بسیار مهمی است که برخی صنایع آن را به منظور رسیدن به اهداف تولیدیشان دنبال می کنند. قدرت دادن به کارکنان و مشارکت آن ها در فرایند بهبود مستمر امری ضروری است، تحت چنین شرایطی، کارکنان بیشتر فعالیت می کنند و سخت تر کار می نمایند و بیشتر در فرایند تغییر شرکت می کنند[14] مدیریت باید این اطمینان را حاصل نماید که برنامه گسترده آموزش سازمانی به منظور تجهیز کردن کارکنان با مهارت های لازم، در دسترس می باشد[16] به منظور مشارکت در ابعاد مدیریت کیفیت، کارکنان باید به حد کافی در تکنیک های مدیریت کیفیت جامع، آموزش دیده باشند[15] نتیجتا ما فرضیه زیر را پیشنهاد می نماییم: فرضیه 1-2 : مدیریت کارکنان رابطه مثبت با توسعه محصول جدید دارد. این مطالعه همچنین نشان دهنده اهمیت کیفیت و مدیریت کیفیت جامع (TQM) در طراحی و تولید محصول جدید است. (2010), Investigating the effects of innovation and employee performance on the relationship between total quality management practices and firm performance: An empirical study of Turkish firms, Int. J. Total quality management, market competition and organizational performance, The British Accounting Review 36, 155–172.

کلیدواژه ها:

مشتری ، مدیریت جامع کیفیت ، توسعه محصولات جدید


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.