Skip to main content
فهرست مقالات

Analyzing Impacts of Farmer Field School on the Economic, Social, Production, and Knowledge Status of Greenhouse Owners: Evidence from Tehran Province and its Surrounding Counties مقاله

نویسنده:

نویسنده مسئول:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (15 صفحه - از 27 تا 41)

چکیده:

The purpose of this study was to analyze effects of using Farmer Field School (FFS) on the economic, social, production, and knowledge status of greenhouse owners in Tehran Province and surrounding, Iran. The research method was a comparative causal study. The statistical population was composed of 80 greenhouse owners who had participated in FFS program as treatment group and 716 owners who had not participated in this program, as the control group. Sample size for non-participant group was determined to be 152 people using the Cochran formula. They were chosen by simple random sampling method. The results of comparative tests indicate that the two groups significantly differ in crop marketability, job creation, production risk, cooperation, participation in social organizations and entities, use of macro and micro fertilizers, application of organic fertilizers, application of pesticides, and technical knowledge of safe crop production. However, there were no significant differences in annual income, marketing, and crop yield. The structural analysis also indicates that the FFS program has had some positive effects on participants in economic, social, production, and knowledge aspects.

هدف تحقیق حاضر تحلیل اثرات بکارگیری رویکرد مدرسه در مزرعه بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و دانشی گلخانه داران استان تهران و حومه بود. جامعه آماری در این تحقیق شامل 80 نفر از گلخانه داران شرکت کننده در برنامه بعنوان گروه تیمار و 617 نفر از گلخانه داران غیر شرکت کننده در برنامه بعنوان گروه کنترل بود. برای محاسبه حجم نمونه برای گلخانه داران غیر شرکت کننده در برنامه مدرسه مزرعه ای کشاورزان از فرمول کوکران استفاده گردیدکه حجم نمونه 151 نفر تعیین گردید. برای انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. نتایج آزمون های مقایسه ای بیانگر آن بود که در بین دو گروه از لحاظ افزایش بازار پسندی محصولات، افزایش اشتغال زایی، کاهش ریسک تولید، افزایش مشارکت پذیری، شرکت در تشکل‌ها و نهادهای اجتماعی، میزان مصرف کودهای ماکرو، میزان مصرف کودهای میکرو، میزان مصرف کودهای آلی، میزان مصرف سموم شیمیایی و دانش فنی برای تولید محصول سالم تفاوت معنی داری وجود داشت. لیکن در خصوص افزایش درآمد سالیانه، بهبود بازار یابی و افزایش عملکرد محصول تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل ساختاری نیز بیانگر آن بود که اجرای مدرسه در مزرعه در گروه شرکت کننده در برنامه، اثرات مثبت از ابعاد اقتصادی، اجتماعی، تولیدی و دانشی به همراه داشته است.

کلیدواژه ها:

Capacity Building ، Agricultural Extension ، Integrated pest management ، sustainable agriculture. ، Farmer Field School ، greenhouse owners. ، Extension approach


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

لمشاهدة محتوی المقال یلزم الدخول إلی دخول الموقع.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You should become a Sign in to be able to see articles.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.